Főoldal

Simson Schwalbe KR51/2N-H 1985

A történet egy váratlan telefonhívással kezdődött egy kedves ismerős volt a vonal túloldalán, figyelmembe ajánlotta ezt a teljesen új állapotban megőrzött utolsó generációs fecskét. Képekről rögtön látszott, hogy szép a robogó, személyesen sem okozott csalódást, így jelképesen egymás kezébe csaptunk, bekerült a gyűjteménybe. Nézzük a részleteket.

Egy korábbi bemutatóban már írtam, hogy az előző rendszerben megszokott volt, hogy középiskolák, önkormányzatok birtokába kerültek új kismotorok, elsősorban oktatási, bemutató, vagy tartalék céllal. Így került ez a kismotor Dombóvárra az egyik intézményhez.

A nyolcvanas és kilencvenes évek csipkerózsika álmából a kétezres évek végén támasztották fel, amikor leselejtezték, majd értékesítették. Az új tulajdonos biztosítást kötött rá, de nagyon keveset vette elő az akkor már negyed évszázados fecskét.

Forgalomba sosem helyezték, így rendszám nem került a tartóra sosem. Karbantartásra szállították a helyi motorosboltba, ahonnan szóltak, hogy érdekel-e a feltűnően szépen megmaradt Schwalbe.

Az M531-es motoros változatokból a KR51/2N helyi piacra igazított kivitele érkezett nagy mennyiségben a nyolcvanas évek első felében (1980-86).

Ezek a kismotorok kizárólag fojtatlan kivitelben kerültek kereskedelmi forgalomba, azaz rendszámos nagymotoronak számítottak, de sokan éltek a segédmotoros átminősítéssel, ekkor bekerült a CM50 felirat a vázba, vagy az adattáblába.

De térjünk vissza a kismotor állapotára, az okker fényezés árulkodik arról, hogy nagyon keveset napozott, fénytől védett helyen töltötte az elmúlt 36 évet.

Pneumant K30 mintázatú gumik most is repedésmentesek, meo pecsét is jól kivehető. Szerelési nyom mentes az alumínium kerék, eredeti a belsőgumi, de még a szelepsapka is. Feketék gyárilag a lengőkarok.

Különlegessége a H kivitelnek a lámpaidomból hiányzó kürt, melyet az idom mögé rejtették, nagyobb hangereje volt, mint a többi piacra szánt kiadásnál. Típusjelzés alumínium, szegecselve van a lábvédő idomra.

Kis teljesítménye miatt felmentést kapott a szimmetrikus fényszóróüveg a korabeli szabályok alól. Tökéletes a foncsor állapota.

Az üresvisszajelzőt elhagyták, helyét ledugózták (utólagos a piros visszajelző), ellenben mellette egy újabb visszajelző, a távolsági fény kék színű kerek lámpája majdnem egy centit kiáll az idomból.

A hatvanas évek végétől ezzel a markolatgumival szerelték a Schwalbe robogókat, a fényváltó kapcsoló háza 1980 végétől piktogramos fekete műanyag lett.

Az irányjelző kapcsolót elhagyták, akárcsak a kormány végéből az indexeket. A dúsítókart kis gumigyűrű tartotta a megfelelő pozícióban.

Helyzetjelző a fekete idomon, elől pedig a megszokott helyen a márkajelzés.

Az akkumlátor fedele a jobb láb mellett.

3 sebességes M531-es kódú motor. Jól látszik a módosított taposólemez, emelt oldalfallal.

Nem polírozott a gyújtás fedele. Eredeti még a kilométeróra meghajtó spirál.

BVF 16N1-es porlasztó, épen maradtak a gumi kupakok és a zavarszűrős RFT gyertyapipa.

Fekete műanyag üllepítőpoharas EHR gyártmányú üzemanyagcsap, jelenleg zárt állásban.

Eltérő felületkezelés, a berugókar tükörfényes krómozott, a váltókar matt.

Az oldalra billenthető ülésben a pumpa. A benzintank  ívelt formája miatt kis rekeszben pont elfér a szerszámkészlet, izzókészlet, illetve az egészségügyi csomag.

Középállvány alumínium, belső részén látszanak az eredeti cikkszámok.

Matt szürkére fényezett váz és a segédberendezések. Nem rozsdás itt sem semmi.

Ilyen magas fényű a lakkozás gyárilag, még viaszolás előttiek a fotók.

Talán sosem használták a hátsó lábtartókat, hibátlan a galvanizálás is.

Közelről szépen látszik a krómozás minősége. Gyáriak a láncvédőgumik, olvasható mindkettőn a gyári cikkszám.

Hátsó lengővilla is fekete, a láncvédő pedig bakelit eredetileg.

Külső fékkulcs, melyet rudazat köt össze a fékpedállal. Ilyen szép fényesen maradt meg a felni.

Krómozott a csomagtartó, fekete gumik védik a bevonatot. Helyén az állítható rögzítő gumi.

1983-tól már a robogó is megkapta az újabb BSKL 122-es hátsó lámpát, itt rendszámtábla világítós kivitelben. A korabeli rendszám méretéhez passzoló, motor színére fényezett tartó a rövid sárvédő gumival.

.Végül pedig ezen a linken egy rövid videó a motorról

Bogyay Norbert 2021.04.29.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2021