Főoldal

Simson alkatrészek, amik nem a suhli gyárban készültek

A járműgyártás esetében már a korai időszakban is általános volt, hogy nem minden alkatrészt készíti a gyártó, van sok olyan szabvány alkatrész, amit gazdaságosabb külső beszállítótól beszerezni. Nagyon átfogó a téma, de igyekeztem minél alaposabban körbejárni.

Az NDK megalapításakor nagyon sok vállalat folytatta a háború előtti tevékenységét, de már állami keretek között. Folyamatosan fejlesztették a gyártmányaikat.

A Simson mellett eleinte az EMW majd csak az MZ volt a meghatározó. Ha alaposan megnézünk egy korabeli MZ vagy egy Simson motort meglepően sok hasonló gyártótól származó alkatrészt találhatunk, ez abból adódik, hogy közös volt a beszállító hálózat.

A gumiabroncsokról már volt szó egy korábbi bemutatóban, de a markolatokat, szimmeringeket is de még jópár gumi és műanyag alkatrészt is a Pneumant cégcsoport készítette. Awokon zömében Kautasit szimeringek voltak gyárilag szerelve.

Csavarokról, kötőelemekről is volt már szó itt, több gyár is volt az NDK-ban ahol csavarokat készítettek, mind a többi terméknél itt is folyamtos volt a fejlesztés

Nagyobb és átfogóbb téma a járműelektronika, több nagy gyárral:

- VEB Fahrzeugelektrik Karl Marx Stadt: pl dinamók, feszültségszabályzók, trafók, lámpaüvegek, söt még komplett lámpafejek is

(Simson moped SR1 SR2 és SR2E esetében is!)

- VEB Fahrzeugelektrik Talheim, AKA kapcsolók, trafók, gyújtás

- VEB Fahrzeugelektrik Ruhla (EFR majd FER) fényszórók, üvegek, lámpakarikák, kürtök, indexek, relék, Stoye oldalkocsi elektromos csatlakozók

- VEB Fahrzeugelektrik Pirna, gyújtáskapcsoló és kulcs,

kormányon a kapcsolók

VEB Keramische Weke Neuhaus az Isolator gyertyák itt készültek

Plitz Akkumlatoren KG a megszakítókról ismert

F. Schneider KG, aki a Stern gyártmányú kürtöket és elemtartókat készítette pl az SR2E mopedre

Elze & Meyer KG Wildsruff Awo gyújtáskapcsoló ,fedél és kulcs többféle kivitelben, 1968-ig.

Sebességmérők is több gyár termékei:

- MAW órák vannak az négyüteműeken

- Geate und Regler Werke Teltow órák a moped SR1-eseken, majd a

- az MWB (Meßgerätewerk Beierfeld )

Ülések

Möve Werk Mühlhausen

Porlasztók

VEB Berliner Vergasser Fabrik, azaz a BVF

Benzincsap

Orsta, EHR

Csapágyak

DKF (VEB DKF Wälzlagerwerk Leipzig) volt a gyűjtőnév, ez alatt több csapággyár volt a hajdani NDK-ban. Jelenleg is gyártanak csapágyakat KRW néven

Tömítések

Plastanza

Kézikönyvek

VEB Fachbuchverlag Leipzig volt a kiadó, de több esetben a

-Freiheit, Halle,

VEB Fachbuchdruck Naumberg

- Veb Dreckerei der Werktatigen, Halle

Reyherdruck Gotha szedte és nyomtatta a kezelési útmutatókat

Reklámanyag

DEWAG Dresden

Szerszámkészlet

VEB Werkzeugfabrik Radebeul majd később a VEB Werkzeugkombinat Schmalkalden részeként Smalcalda néven készültek a szerszámok

Zárak

BAB kulcsokat a VEB Fabrik für Prazisionsschösser Potsdam-Babelsberg

HOH, a Firma Hugo Urban Hirschbach bei Suhl

VEB Döbelner Beschläge- und Metallwerke, Döbeln Doblina kulcsok 1957-től

Akkumlátor

VEB Akkumlatorenwerk Sehma, sok gyár közül, ahol akkumlátorokat készítettek.

Izzók

NARVA a háború előtti berlini Osram gyárból nötte ki magát, jelenleg is működő vállalat, a hatvanas években vette fel a NARVA nevet.

Gumijavító szett

VEB Pinnerolwerk Bad-Düben

Pumpa

Saxonia-Werk (vormals Insam & Co.), Schwarzenberg

Végezetül a moped sorozatnál a komplett motor nem a Simsonnál készült, hanem a kész motorokat szállították a suhli gyárba.

Bogyay Norbert 2012.09.17.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2012.