Főoldal

A Simsonokon használt csavarok

Az igényes restaurátor a legapróbb részletekig ügyel az eredetiségre, a csavarok tekintetében szeretnék egy kis segítséget nyújtani.

Az első AWO 425-ösökön az 1950-es évek elején a csavarfejeken nem volt felirat, a 6-os csavarokon 11-es, a 8-as csavarokon 12-es majd 14-es fej volt. A csavarok nagy része barnított felületkezelést kapott. A blokkban lévő csavarok zöme barnított, imbuszkulcsos fejű volt, kivéve a karter rögzítőket, amik hatlapfejűek.

Az 50-es évek közepére az F betű volt a jellemző a csavarfejeken, majd folyamatosan megjelent a FIN, majd ESKA felirat.

A mopedek megjelenésével változtattak a blokkban lévő csavarokon és elhagyták az imbuszfejet és barnított, csavarhúzóval lazítható változatban szerelték.

Egyre több csavar kapott ESKA feliratot, ami lehetett krómozott pl. a pedáloknál felirat nélküli vagy ESKA volt, vagy galvanizált pl. a tankrögzítő vagy a rugótakaró lemez rögzítő csavarok. De a FIN felirat is több helyen előfordult.

A hatvanas években zömében áttértek az ESKA csavarokra, illetve a motorblokkban fényes csavarokat használtak 1964-től az új sorozatnál. A vázon sárgított csavarokat használtak.

A hetvenes évekre dizájnt váltottak az ESKA csavarok, illetve a másik fő változás az M8-as csavarok fejét 14-esről 13-asra csökkentették.

Az S50-es sorozattól a sárvédővéget nem csavarral rögzítették, hanem speciális szegeccsel.

A nyolcvanas évekre kicsit finomítottak a csavarok formáján, de lényegi változás nem történt.

1988-ban tértek át a 19-es kulcsról 18-asra mindegyik típusnál a szerszámkészletben, a keréktengelyeknél és a lengővilláknál. A főtengely végein pedig a 17-es fejről 16-osra váltottak.

Az utolsó S51 sorozatnál 1990-91-ben már nem csak ESKA csavarokat használtak

Az újabb típusoknál már többféle csavart kevertek, nem igazán lehet kategorizálni, a négyütemű motoroknál a vázon és a blokon is visszatértek az imbuszos megoldásra, de már ezüst kivitelben.

Természetesen a csavarokkal együtt a csavaranyák méretén és a szerszámkészleten is változtattak. Jellemző volt még a meglepően vékony alátétek alkalmazása.

Bogyay Norbert 2010.02.24.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2010.