Főoldal

Simson 125 GS 2001

A GS sorozat története több évtizedre nyúlik vissza, négyütemű AWO terepverseny változatai voltak az első Simson GS-ek az ötvenes években, majd 1961-től átadták helyüket a könnyű kétüteműeknek. Minden évben komoly fejlesztésekkel jelentkeztek, több bajnokságon győztek, utoljára 1990-ben. A XXI század elején visszatértek a gyökerekhez, egy gyári új állapotban megőrzött ritka enduróról lesz szó, mely egyben a legutoljára bemutatott típusok egyike, melyet Simson néven értékesítettek.

A Schikra mérsékelt sikere és a megnövekvő garanciális problémák miatt új motorbeszállító cég után nézett a Simson új tuladjonosa a Kontec cégcsoport, végül a itáliai Franco Morini négyütemű 125-ös erőforrását választották, melyet néhány másik gyártó is beépített frissen fejlesztett  motorjába.

Így jöhetett létre a kapcsolat a suhli gyár és a francia HRD között, nagy tervek voltak, több kategóriában tervezték a modern motorok gyártásba vételét, még prospektusok is készültek az új típusokról. Gyakorlatilag ezek a 125-ösök készültek csak el, mindösszesen pár tucat.

Végül elkezdődött a 125 GS és a 125 SM forgalmazása 2001-ben közel 3600 euróért, megjelentek a korabeli prospektusok és árlisták, bekerültek a kereskedésekbe az első motorok, de a vevők elmaradtak,

2002-ben csődbe ment a Simson gyár és egy nagy árverésen értékesítették a raktárkészletet, innen került első tulajdonosához a képeken szereplő motor teljesen érintetlen állapotban, 11 évvel ezelőtt vásároltam, azóta összesen egy kört mentem vele így néhány km került csak az új, de mégis több, mint 22 éves endúróba.

Már első ránézésre is magas építésű, a 125 SM-el egyező dupla bölcsővázas masszív és komolyabb igénybevételre tervezett modell, 1980 mm hosszú, tengelytáv 1440 mm, száraz tömeg 108 kg.

Legmagasabb motorom, alig ér le a lábam, ha ráülök.

Terepre ideális, nagy a hasmagassága,  keskeny, így szinte mindenhová befér,

Akár utast is lehet vinni vele, bátraké a szerencse.

CEV fényszóró hagyományos 35/35W-os 12V-os izzóval, Facomsa irányjelzők a könnyen levehető lámpaidomon.

4 rugalmas csatlakozó tartja a helyén, így könnyen hozzáférni az izzóhoz és a műszerekhez.

Két kerek Orion tükör a szériafelszereltség része volt a széles kormányon.

Extra merevítő, komolyabb terepen sokat segíthet.

Letisztult, azaz egyszerű a műszerezettsége, 7 km-t futott összesen. Rikító színben a Zadi gyújtáskulcs, párja a szobámban pihen.

A legfontosabb visszajelzők, távolsági fény, üresvisszajelző, irányjelző és az olajnyomás.

Igényes Domino szektrorok és markolatok, praktikus a kupungkar védőburkolata. Dúsítókar, mellette a fényváltó kapcsoló, előtte pedig a fénykürt gombja.

AJP fékolajtartály, oldalán kis kerek nyíláson lehet elllenőrizni a fékfolyadék mennyiségét. Fém a tartály, műanyag a fedele. Piros billenőkapcsoló a vészleállító.

Üzemanyagtartály műanyag és 9 literes, két plasztik burkolat takarja, tanksapkán a szellőző gondosan a villanyakba vezetve.

Elöl 260 mm-es rugóút 41 mm-es átmérőjű Paioli villa, 240 mm-es átmérőjű féktárcsa kétdugattyús AJP nyereggel. 21 colos a kerék, 3.00-19 a gumiméret.

Első kerékről érkezik a km óra hajtása. Látványos a kerékagy és a küllők találkozása.

Hatékony széles első sárvédő, Dunlop, Made in France gyártmányú gumikkal szerelték.

Sárvédő takarásában találtak helyet a kürtnek.

Jól látható helyre került a feszültségszabályzó.

Kényelmes és hosszú ülés, melyet levéve férünk a légszűrőhöz és az akkuhoz.

Üzemanyagcsap egyenesen Itáliából érkezett,  hagyományosan 3 állású (zár, nyit, tartalék).

Franco Morini 125 ccm-es négyütemű erőforrás, két szeleppel, 15 lóerővel (10,5 kW 9500 percenkénti fordulatszám mellett).

Hat sebességfokozattal gazdálkodhatunk. 110 km/óra a végsebesség, száraz tömeg 108 kg. Behajló végű váltókar felett az első lánckerék a burkolat alatt.

Igényes megoldás, kis ablakon láthatjuk az olajszintet, a nagy csavarral lehet leengedni a töltetet.

Olasz Dell!Orto  porlasztó 26 mm-es torokátmérővel, ez itt a nyitott kivitel, de létezett 80 km/órás végsebességre fojtott változat is.

Szükség esetén felhajló lábtartó.

Nagy szabadmagassághoz passzoló hosszú oldaltámasz felhajtott (menetkész) állapotban.

Hátső főfékhenger a tetején féklámpakapcsolóval, jobbra felette a fékolaj tartály..

Hátsó lengővilla központi lengéscsillapítóval és 270 mm-es rugóúttal.

Kis apróság, de megoldották a fékcső biztonságos elvezetését a lengővillán.

220 mm-es tárcsafék egydugattyús AJP nyereggel.

4.60-18-as a hátsó gumiméret, kopásmentesek a Dunlopok. Hagyományos küllős kerék alumínium felnivel.

Tiszta minden, még sosem volt sáros itt sem. Praktikus a műanyag sárvédő elöl is. megvédi a rugóstagot a kosztól.

9 fokozatban állítható a láncfeszítő, galvanizált felület, így nem rozsdás 22 évesen sem.

Burkolat alól kandikál ki a matt fekete hangtompító.

Masszív csomagtartó oldalt a bukósisak zárral. Ugyanaz a kulcs nyitja, mint amivel indítható a motor.

Sosem volt még rendszám rajta, hibátlan a hátsó sárvédő.

Végül pedig egy rövid videó a motorról itt található

Bogyay Norbert 2023.10.07

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2023.