Főoldal

Simson S51 sorozat Típusbizonyítványai

A típusbizonyítvány az a dokumentum, amellyel a jóváhagyó hatóság hivatalosan igazolja, hogy a jármű, rendszer, alkotóelem vagy önálló műszaki egység típusa típusjóváhagyásban részesült. Hosszú lesz, úgyhogy essünk neki részetesen az S51-es sorozat magyarországi történetének.

1979-ben még csak prototípusok készültek az S51 sorozatból, mert 1980. július elején adta át az S50 sorozat helyét az utódjának, mégis addigra már elkészült a KERMI a szakvéleménnyel.

Az S51N-H segédmotorkerékpár, így rendszám nélküli kategóriába sorolták, közvetlen utódja az S50N-H típusnak.

A négy fojtásnak és az egy foggal kisebb lánckeréknek köszönhetően 40 km/órás a végsebesség.

2,45 lóerőt 5500-as percenkénti fordulatszám mellett adta le eredetileg.

A három sebességes motor áttételeit is részletezték. Természetesen nem szerelték szét a motort, gyári dokumentációt mellékeltek minden esetben a tesztmotorokhoz.

Külön kiemelték a fékeket.

A magyar piacra készült változat szerepel a rajzon.

Nagyon alacsony a vázszám, még télen elkészült az okirat.

Érdekességképpen mellékeltem a korabeli vizsgalapot...

A következő S51-es típus a B1-3 változat, mely már motorkerékpár kategória, azaz rendszámmal és érvényes műszaki vizsgával, illetve A kategóriás jogosítvánnyal lehetett használni .

1980 második felében  indult a gyártása az N változathoz hasonlóan, még ebben az évben megindult a magyar piacra is a szállítás, de csak ideiglenes Típusbizonyítványt kaptak a Schwalbe (KR51/2 N-H) kismotorral együtt.

Kétszemélyes kivitel, 60 km/órás végsebesség. Természetesen mindegyik motor kicsit többet tudott a valóságban, nem csak az óra szerint.

A 3,7 lóerős három sebességes motor gyári érték szerint 2,8 litert kért 100 kilométerre vetítve, ez legalább tartósan 50 km/ órás sebesség feletti érték

A sebességváltó áttételei megegyeztek a segédmotoros változattal.

Elöl bowden, hátul rudazatos a fék.

Nem volt általános az Európai jelölés még ebben az időben.

Nem sokat törődtek a részletekkel, mert a rajzon még az S50 hátsó fékpedálja látható.

Nem ragasztották be a képeket a megfelelő helyre, hanem mellékelték a suhli rajzokat.

Jól láthatóan egy S51N-H típusra rajzolták rá az irányjelzőket és a gyújtáskapcsolót, a csomagtartó a hátsó lábtartók, a kürt és a rendszámtábla tartók lemaradtak.

Az 1982-es dátumozás oka a rádió zavarszűrés hiánya, a lassú paprírozás és bevizsgálás miatt tolódott el több, mint két évet.

1982/83-ban több S51E változat érkezett a KERMI-hez, először egy olcsóbb megszakítós gyújtásos, majd egy sorozatgyártmány tirisztoros kivitel.

Utóbbi mellett tették le a voksot, hamar el is készült a bizonyítvány.

A B változattal megegyezik a motorkerékpár kategória.

M541, azaz 4 sebességes kivitel, fojtatlan, azaz 60 km/órás végsebesség.

Az áttételi arányokból is jól látható, hogy a kettes fokozat ékelődött be a három sebességes váltóhoz mert a végáttel megegyezik mindkettőnél.

A fékek mindhárom változatnál megegyeznek, az eltérő gumiabroncs miatt a tapadási felület más.

Egyre több az E jel.

Rajzokon semmi változás, az S50 fékpedál úgy néz ki mindegyik kivitelnél megmaradt.

Szintén mellékletbe került a körvonal rajz, itt az 1981-es prototípus enduró kivitel látszik a rövid első és hátsó sárvédővel.

Fontos megjegyezni, hogy a hátsó sárvédőgumi alól felmentést kapott a típus, illetve hiába az 1984-es bizonyítvány, de a valós magyar piacra érkezés csak 1986-ban történt.

Két évvel később, 1986 novemberében érkeztek meg az első electronik kivitelek az KERMI-hez, ezzel készítették elő az 1987-es értékesítést. A Közlekedési Főfelügyelet nem sokkal ezután kiterjesztette a Simson S51B1-3 Típusbizonyítányát az S51B2-4/1 változatra.

Egy évvel később már újabb típusváltozat az S51B1-4 is megjelenhetett a magyar piacon, mert kibővítették erre a modellre is a B1-3 bizonyítványát. Ettől az időponttól már három négy sebességes Simson is kerülhetett a vas és járműboltok kínálatába.

Egy érdekes számla, melyet a KERMI állított ki az akkori Simson forgalmazónak, 7000 Forintba került a forgalomba hozatal előtti típusvizsgálat.

1988 végén beérkezett az első 12 voltos prototípus a KERMI-hez, 1989 januárjában a sorozatgyártás megkezdése idején már a Közlekedési Főfelügyelet elkészült a megfelelő típusbizonyítványok kiterjesztésével.

1988.10.21-i a megrendelés keltezése, import előminta a 12 Voltos electronik megnevezése.

1990. januárjában beérkezett a régóta várt segédmotor kivitel, mely az S51N-H 1987-es nyugdíjazása után nem volt elérhető hazánkban sem.

Sajnos a KERMI számára küldött két segédmotor is ugyanabban a vagonban utazott, mint a többi, így nem kerülhetett piacra egyik sem.

Márciusra készült el a KERMI a szakvéleménnyel, többször sürgette az importőr őket levélben.

Pontos méretek, tömegek...

A kapkodásnak meglett az eredménye, tévesen SR 50 feliratok is megjelentek több helyen...

Újra visszatért a fojtott segédmotor, 2,45 lóerő, viszont most a kipufogó megegyezett a többi fojtatlan változattal, csak a könyök volt jóval hosszabb.

Itt is több helyen tévesen SR50, viszont a végsebesség 40 km/óra.

Érdekesség a fékút hossza, jelentős a különbség a csak hátsó és az összekerék fékezés esetén.

1989-es vázszám, nagyon közeli számmal sok S51/1B-H fojtatlan kivitel is érkezett az országba.

Gyors számítások a fékútra. Érdekesség, szintén 1980-as dátumozású mellékleten még a K30-as mintázat szerepel, de az S51/1B kivitelek már mind K36/1 gumikkal érkeztek.

Itt is az ismerős S50 fékpedál, pedig ezeken a segédmotorokon már az féklámpa kapcsoló rugótartója miatt módosított pedál van.

Henger palást kiterítve, jól láthatóan kisebb nyílás a kipufogónál.

Végül pedig a szemléltető rajzok, melyen egy gyártás eleji kis hátsó lámpás példányra rajzolták rá a jobb teleszkópszárra szerelt 100dB-es kürtöt.

Bogyay Norbert 2021.11.15.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2021