Főoldal

Hogyan ismerjünk fel egy gyári állapotú Simsont?  2. rész

Következő 10+1 tipp az állapot felméréséhez (Simson S50-S51)

Akkor folytatódjon a sorozat a következő alkatrészekkel::

Gyári henger: az S50 sorozatnál az alsó hűtöborda alatt, az S51-nél a szívócsonkon cikkszám van, illetve egy gyártási év utolsó két számjegye, ami árulkodik megközelítőleg a motor gyárátásáról. Az utángyártott hengerek bordavastagsága is eltérő és nincs szám az eltérő öntőforma miatt.

A 16N1 -es porlasztót egészen 1985-ig használták. Árulkodik a tömítés, mert a gyári kb 1-2 mm vastag, míg az utángyártott vastagabb és eléggé rosszul áll ellen a benzinnek.

1986-tól a BVF 16N3 -as sorozatú porlasztókat használták 1991-ig. Itt is érvényes az előbb említett úszóház tömítésének a vastagsága, de itt a szívócsonknál van egy függőleges csavar, amit egy BVF feliratú műanyag kupak véd. Na ez sok esetben hiányzik, az arra utal, hogy állítgatták a CO csavart, amitől általában csak rosszabb lesz a motor járása.

Szinte az összes Simsonra íves berugókart szereltek a gyárban. Ezek krómozott kivitelűek és a berugókar gumi alatt a gyári cikkszám domborodik, természetesen az utángyártottból ez hiányzik, illetve teljesen más az öntőforma, sőt még a hossza sem egyezik meg, egyes silányabb minőségűn pedig a gumi pereménél furat is van.

Az Enduro és később az Electronic változat is függőlegesen álló, kihajtható berugókart kapott. A korai évjáratok öntöformája simább, míg pl. az 1990-esé durva kidolgozású és kevésbé csillogó bevontatot kapott. Az utángyártott kar jóval hosszabb kivitelű és eltér a kihajtható rész rögzítése is.

Az összes S50/S51 sorozatot a képen látható egyszerű üzemanyagcsappal szerelték, a forgó részén cikkszámmal és állapotjelzővel. A benzincsőben nincs gyárilag szűrő, az a tankban van.

Az szerszámosfedél zárja a képen látható, megeggyezik a Simson Staréval kívülről. BAB feliratú a gyári kulcsa és a rövidebb tollú kulcs nyitja. A hosszabb a kormányzáré. Mindkét kulcs sárgított és 2 párat adtak a motorhoz újkorában. Az utángyártott zárak eltérő formájúak.

Az eredeti lámpa és indexbúrákon többféle felirat és E jelzés található. Külön jelölve van az első és a hátsó index, mivel eltérő a kialakításuk (vorn = első, hinten = hátsó). Az S50-es sorozaton a búra a két rögzítőcsavarnál lyukas, míg az S51-nél a képen látható, hátulról van rögzítve. Az utángyártott búrákon alig van felirat, max E betű vagy AF felirat.

A legtöbb Simsonra a képen jobb oldali tükör került és csak a bal oldalra. Kivételt képez az Enduro, amely előszőr a bal oldali formájú tükörrel szerelték, majd 1989-91 ben áttértek a kisebb átmérőjűre Magyarországon. Az Endurok két tükröt kaptak. A középsőt az S51/1C1-re szerelték, jól látható Simson és az IFA felirat rajta. Zömében ezt gyártják után felirat nélkül és nagyon gyenge szárral, illetve túl könnyen elfáradó üveglaprögzítéssel.

Minden csomagtartón volt rögzítőgumi 2 db lemezzel és egy akasztókampóval. A képen látható 1978-as motoron még a gyári van és nincs elöregedve. Egy utángyártott gumi 1-2 év alatt elmálik még száraz helyen is.

A kormányon jobb oldalt van a dúsítókar, ami az S50-es sorozatokon az irányjelző kapcsolója alatt, az S51-esnél a Start, majd 1988 után egy nyíl alatt található. Ezt úgy alakították ki, hogy egy gumigyűrű gondoskodott róla, hogy a megfelelő pozícióban rőgzítse, ne kézzel kelljen tartani. Ez sok motoron hiányzik és tartani kell a kart.

A középtámasz egészen 1989-ig az első képen látható formájú volt, árulkodik a mélyedésben lévő cikkszám a gyári mivoltáról, illetve a két láb kopottsága a használatról. Az utolsó évjáratokon az ön-tőformát egyszerűsítették, a számok hátulra kerültek. Mindkét típusban hátul egy furat van amiben egy gumidugó van gyárilag, ez csillapította a támaszt, nem engedte felcsapódni. Nagyon sok Simsonból ez hiányzik és emiatt kopik a támasz oldala, a csattogásról nem is beszélve.

Utolsóként megemlíteném a gyári alumínium kábelrögzítőket, amiből kettő az ülés alatti vázon van és kettő 1989-ig a hátsó lengővillán, a féklámpakapcsoló testkábelét tartotta. Később ezek elmaradtak a kapcsoló eltértő megoldása miatt.

 

Bogyay Norbert 2010.07.07.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2010.