Főoldal

Hogyan ismerjünk fel egy gyári állapotú Simsont?

 

10+1 tipp az állapot felméréséhez (Simson S50-S51)

 

Azonosítás: az első és egyben legegyszerűbb dolog a pontos típus beazonosítása. A fényszóró mögött található az adattábla, ahol minden fontos infot megtalálhatunk a kiszemelt kismotorról.

Fényezés és matricák: minden Simson jó minőségű magas fényű, de viszonylag vékony fényezéssel hagyta el a suhli gyárat. Gyárilag 1989-ig vizesmatrica volt a tankon és 1990-ig az oldaldobozokon is. Viszonylag ritkán lehetett itthon beszerezni ilyet, úgyhogy az átfestett példányokon nagy valószínű-séggel olcsó, a gyárira nem is hasonlító matricák kerültek.

Sárvédők: 1990-ig szürkére fényezettek, 1990- ben pedig feketék. A gyári első sárvédők rögítése eltér a jelenleg is kapható kisiparitól, illetve az aránya is. 1982-ig merevítéssel készült, utána elhagyták. Elöl kizárólag műanyag toldattal készültek, a hátsók az S51 Endurok kivételével a hazai szabványoknak megfelelő gumival készült. A sárvédőtoldatok belső felében VEB Plasta Werke felirat található. A sárvédővégek 2db szegeccsel vannak rögzítve, középen pedig nincsek átfúrva. Hátul a gumit 3 szegecs tartja. Illetve az első sárvédőn van egy kis műanyag pöcök, ami a fékbowdent tartja.

Ülés: 1985-ig szürkére fényezték az ülésvázat, utána feketére cserélték. Az Enduro és a C-s változatok kivételével egyszerű, sima felületű fekete műbőr borítást kapott a szivacs. Az előbb említett 2 változat hátul eltérő az ülésváz, hátul magasítva van, így a bordázott műbőr huzat elegánsabb megjelenésű.

Teleszkópok: mindegyik típust azonos első teleszkóppal szerelték, különbség csak a porvédőben van. Az N és B változatokon csak porvédő gyürü, míg az S51Electronic, az S51Enduro és a S51C változatokon gumiharang van. Az utángyártott gumiharangon alul egy furat található, ami a gyárin felül van és egy műanyag gyűrű fedi le, ami rögzíti a felső részét.

Felnik: az N változatokat szürkére festett acél felnivel, míg a többi típust alufelnivel szállították

Gumik: minden Simsont gyárilag Pneumant gumival szereltek. Az N és B változatokat K30-as, a C K36-os és az Enduro pedig K32-esmintázatot kapott. Jelenleg Heidenau néven lehet kapni német gumit ugyanilyen mintázatokban.

Csavarok: jellegzetesek, mert minden csavaron az ESKA felirat szerepel. A korábbi évjáratokon domború, míg a későbbieken pedig vésett formában.

Gyertyapipa: gyárilag alumínium borítású a gyertyapipa. A gyártási év és a hónap szerepel rajta.

Olajbetöltő nyílás: S51-es sorozaton piros színű kupak, amin fel van tűntetve a váltóolaj típusa és mennyisége. Lehet következtetni az állapotából a  motorról. Az utángyártott csavaron nincs felirat.

Markolatok: az s50-es sorozaton a Schwalbe/Star ismert markolatai voltak, míg az S51-esen már módosították, majd 1986-ban ismét változtattak a formáján. Ezután az oldalán feliratok vannak, míg az utángyártottnak lyukas az oldala és teljesen más gumiból van. 

 

Bogyay Norbert 2008.09.15.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2008.