|
|
|
|||
|
Simson Tervezési Osztály Újabb időszaki kiállításról készítettem képes bemutatót Suhlban, bepillantást engednek a korabeli tervező részlegbe és néhány prototípussal tették érdekessé a termet.
Már első pillantásra is látszik, hogy a mérnökök igen kreatívak voltak, de nem volt lehetőség minden prototípust gyártásra vinni.
Számítógépek a nyolcvanas évek végéig nem álltak rendelkezésre, mindent kézzel rajzoltak meg, vitrinbe tettek jónéhány tervezési kelléket, ami nagyban segítette a tervező szakemberek munkáját.
1:1-es méretarányú tervrajz a KR51/2, azaz a Schwalbe robogóról.
1980-ban már javában próbálták az S51E modellt, itt látható a Suhl környéki próbaútvonal. Nem csak országúton, földutakon is tesztelték az endurókat.
Simson Rodeo prototípus 1969-ből. Előre vetíti az S50 sorozatot.
Sperber blokkból indultak, de teljesen más henger/hengerfej párost szereltek a blokkra. A motort csak hátul rögzítették a vázba. A légszűrőház itt még színre fényezett lemez volt.
A lábfék a 125/150-es Trophy MZ elvén működik. Kipufogót is a jobb oldalt vezették el.
Simson SR 4-2, azaz Star enduró kivitele. A hatvanas évek közepén már a hatnapos győzelmek ihlették a fiataloknak szánt változatot.
Szabadalmakban nem volt hiány a Simsonnál sem.
Simson KR52, Supra prototípus 1969-ből duroplast burkolatokkal. Komoly Schwalbe utód, kicsit olaszos formával. A növekvő eladások mellett nem tartottak igényt rá a gyár vezetői, hogy leváltsák a hagyományos típusokat.
1970-ben ezzel a szép letisztult formájú kéthengeressel mutatták meg, hogy tudnak újra nagyobb kategóriában is versenyképes modellt készíteni.
Az S100 léghűtéses motorja közelről. láthatóan több alkatrészt megdupláztak :)
Kicsit ugrunk a 80-as évekbe (1984), mégpedig az S80 szögletes vonalaihoz. Láthatóan nagyobb méretű henger és terebélyesebb hengerfej került az öt sebességes M551-es blokkra.
Erre az alkalomra lekerült a tank és az idom erről a gyönyörű kétütemű versenygépről, így láthatóvá vált a versenytechnika...
... nagy torokátmérőjű porlasztó foglalja el a blokk jobb oldalát...
.. melyet közvetlenül a főtengely mellé szereltek. Nagyméretű vízhűtőn át frissül fel a motor.
A KR52-es típusjelzést több prototípus esetében használták, itt egy 1979-es változat látható, sok mindenben emlékeztet még az s50/51-es típussorra, de a váz egyedi megoldású.
Ahogy átléptünk a nyolcvanas évekbe a KR52 egyre jobban hasonlít a későbbi Simson Rollerre.
1982-es változat, kézi beütések az adattáblán, elnagyolt részletek.
Műszerfal kicsit MZ-s stílust követi, irányjelzők helyzete is érdekes elöl, de a váz már az SR50/80 sorozaté.
A nyolcvanas évek második felében az S52 sorozat készen állt a gyártásra. Szögletesebb körítés, központi hátsó rugóstag...
.. és a jól bevált M541-es blokk, több feketére szinterezett alkatrésszel.
Egy mérnöki csoda, az 1988-as 100 köbcentis kísérleti motor,...
teljesen különbözik az addigi gyakorlattól, kombinálták a két és négyütemű technikát...
melynek eredménye egy teljesen egyedi Simson blokk.
A kilencvenes években sem fogyott el a kísérletező kedv, hiszen elkészült az elektromos hajtás, melyet az SR sorozat vázába építettek be, sőt kisebb sorozatban is készült.
Végül pár érdekes blokk került a vitrinbe, rövid leírást mellékeltek mindegyikhez.
Bogyay Norbert 2015.09.24. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2015. |
|
|||