Főoldal

Simson S51B 1-3 1982

 

 A hetvenes évek második felében a szomszéd ház lakói vásároltak egy sárga S50B-t, minden ezzel kezdődött az éppen általános iskolába járó Zsoltnál. A többi kismotorhoz képest elegáns, már már nagymotoros forma, halk erős motor, akár két személyes használat, kevés ilyen volt abban az időben.

Utcai csoportosulás a kertvárosban, egyre többen segédmotoroztak. Egy ilyen alkalommal egy  ismerős kölcsön Babettájával kezdődött a motorozás, illetve édesapja Rigájával.

Évvesztes létére 14,5 éves korára már a jogsi a zsebben volt. Autodidakta módon kellett felkészülni a KRESZ vizsgára, a sok jelentkező  szóban vizsgázhatott, azonban a vaskalapos vizsgáztató rendesen megszórta a gyerekeket, keveseket engedett át, így két-három alkalom általános volt szinte mindenkinél, mire a vezetést megkezdhették.

A jó tanulás eredményeképpen 1980 nyarán jött a meglepetés, felkészítve állt a garázs előtt egy sárga Jawa Babetta. Eleinte teljes megelégedéssel motorozott az új szerzeménnyel, de idővel jöttek elő az apróbb hibák, de a fő probléma a kis teljesítményben rejlett. Végül 1982 őszén a bizományiban végezte a csehszlovák mofa, ahová ki sem rakták, máris 3800 Ft-ot kaptak zsebbe.

Egy nyaralás Balatonnál, amikor a szembe szomszéd már az új S51N-H mopedet megmutatta, melyet Keszthelyen vették, megtetszett neki, felajánlották egy próbakörre. A váltós motor 2-ben is elindult. A nagymotoros feeling, kuplung, fék, több fokozat, az igazi motorozás érzése. Nem volt mese, kellett egy Simson, otthon is elfogadták, hogy milyen jó motor.

1982 tavaszán, ráálltak az ügyre, amikor egy alkalmi időpont volt a Fórum járműboltban, amikor sorakoztak a Simsonok üzemkész állapotban. Itt alaposan át lehetett nézni a változatok közötti különbségeket, mindegyik színben volt egy egy példány (kék N-es, piros, sárga, zöld B-s), de természetesen volt egyéb nagymotor több méretben MZ, Jawa, de szovjet motorok is akadtak. Nem volt nagy árkülönbség a Simsonok között, ezért ideális motor az S51B lenne, ez lett a cél, de nem volt motor a piacon utána hónapokig.

Édesapa jó pozícióban volt, körbenézett a lehetőségek között, árubeszerzők, boltosok, de alsóbb szinten lehetett jobban intézkedni, azaz. nem szerették, ha felülről jött az utasítás. Immár 3 lehetőség volt a városban,  majd egy várva várt telefonhívás, érkezett Simson, de a valóság egy okker Schwalbe volt, az nem kellett.  A következő telefon már S51N-H volt, az sem lett a befutó. Kitartással meglett a kapcsolat egy öreg árubeszerzővel, aki egy sárga sS51B-vel beállított, rögtön meglett a nyerő  pozíció, intézett pár hónappal később megfelelő Simsont. Értesítette édesapát augusztus első felében, hogy jött Simson szállítmány, Székefehérvárra a Skála Áruházba, ahová már nyitásra kell menni, mindezt péntek 13-án. Nagy volt az öröm, indulhatott a szervezés a hazaszállításra.

Árubeszerző ismerős Barkas buszával hárman indultak az M7-esen Fehérvárra. A Műszaki osztályt keresték, majd a 2. emeleti pénzárba megtörtént a vételár befizetése, ezután a raktárban egymás mellett álltak a rekeszek új Simsonokkal. Kérdezte az eladó, milyen szín legyen, határozottan a piros. Egy mozdulattal talpra rántotta a ketrecet, melyben egy hosszirányban állított kormányos narancspiros szürke ülésvédős S51B 1-3 volt. Hamarosan bekerült a Barkasba. Hosszú volt a hazaút, közben még a többiek fürödtek a Balatonban. Sikeres hazaérkezés után Zsolt már bontotta volna ki a rekeszt, de két hét nyaralás jött, így motor maradt bontatlan és otthon.

Kibontás feszítővassal gyorsan megvolt, majd tüzelő lett a faládából. Első út a vizsgáztatás volt. pár 100 Forintos tétel volt, kisebb lánckereket tettek be, de nagyon kipörgött így is, kipufogó szűkítés, illetve karburátorba egy műanyag gyűrű segítségével megfelelt, beütötték a cm50-et a vázba, az üléspánt lecsavarása után sikeres volt átminősítés. Immár segédmotorként jöhetett a gondtalan motorozás.

Garanciális szerviz: első revízió közeli utcában műszeripari KTSZ, mely Simson javítószerviz is volt.  Azzal ijesztgették a gyerekeket, ha nem viszed el időben, akkor ugrik a garancia, ami abban az időben elég rövid ideig tartott, ráadásul volt km megkötés is.

Városon belül sisak nélkül lehetett motorozni, gyakran összegyűltek a fiatalok. Motor alkatrészboltot nyitott egy ismerős, sok divatos cuccal, kiegészítővel (markolatok, tükör, kacsacsőr, nagy Simson matrica) amit máshol nem is lehetett megvásárolni. Megindulhatott a tuningolás, átalakítás…

Kesjár spoiler,  4. sebesség beszerelése, terjedtek a hírek, megvolt a cím, ahol lehetett kapni Budapesten, kisipari megoldás volt persze, szettben árulták, meglehetősen pontatlan is volt.

1984 nyarán egy esés utáni csúszás, majd magas padka fogás. A lefordított kormánynak is köze volt hozzá. Színrefújt első, fekete hátsó sárvédő, riga kormány. A váltó dobálta a fokozatokat, megoldás egy gyári furulyatengely, melynek cserével jó lett.

A motor 1986 augusztusáig maradt, ekkor következett a sorkatonaság. 16.000 Forintért került piacra, idősebb gazdához.

vissza a Történetek oldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2019.