Főoldal

Simson Sport Stoye Superelastik 1962

Hazánkban nem árulták a műszaki üzletekben, de az NDK-ban és Lengyelországban népszerű volt a Simson Sport mellé Lipcsében gyártott Stoye Superelastik oldalkocsi. A hatvanas évek végétől viszont MZ Trophy mellett a módosított kivitel hamar népszerűvé vált Magyarországon is. A gyártás legelejéről származó példány bemutatása következik.

1962-ben  MZ ES 250 és 300-as illetve a Simson Sport mellé készítették el a lipcsei Stoye oldalkocsigyárban az új típust, amit Stoye Superelastiknak neveztek el, attól függően, hogy Simson, vagy MZ mellé készült, az adattáblán SE/SI vagy SE/ES szerepelt.

Az Elastik modellt fejlesztették tovább az akkor modern NDK 250 (300) ccm-esek mellé, főbb újdonsága a hidraulikus teleszkóp alkalmazása, mely a hátsó lengővillán kapott helyet.

Következő újdonság szintén a kényelmet szolgálta a felnyitható első rész, nagymértékben hozzájárult a könnyű bejutáshoz, de egyben modernebb formát is kölcsönzött. Emelett praktikus is oldalt a két tárolórekesz.

Biztonság szempontjából a legnagyobb előrelépés a hidraulikus dobfék alkalmazása, melyet a motor fékpedálja alá pozicionált oldalkocsi pedálja működtet az  MZ átlal gyártott dobfék segítségével.

Ez a kis kar megemelésével és hátrahúzásával  oldható az oldalkocsi eleje, gyerekjáték így a beszállás.

MZ ES 300 tesztelés közben, jól kivehető a 16-os kerék, míg Simson változat esetében természetesen 18 colos kereket használtak

Az ülés a korábbi típusokéval megegyeztik, viszont a magassága már nem a két szíjjal állítható. Szintén újdonság a két párnázott könyöklő és a két oldalkárpit.

Nagyméretű levehető szélvédő sokat javított a szélvédelmen, ha nem volt utas akkor jelentős fogyasztáscsökkentést lehetett elérni a takaróponyva alá rejtéssel.

A jobb láthatóság miatt előre nagyobb méretű és jobban a szélére helyezett helyzetjelző fény, míg hátra az MZ típusok esetében már ismert krómozott keretű lámpa került a jól ismert szép vonalú sárvédőre.

A módosított orr rész kialakítása sokat modernizált a megjelenésen. Szín harmonizál a motorral.

A felfogatás minden típushoz eltérő, ezért figyelni kell, melyikhez készült az adott oldalkocsi. Jelen esetben ez a típustáblán is jól látható SE/Si, jól kivehető az alacsony első csatlakozó és a stabilizátorrúd kialakítása. Simson Sportról érkezett a teleszkóp. F, FIN és ESKA feliratos csavarokat találunk a vázon.

A motorra szerelt csatlakozók jelen esetben három gömb és a stabilizátor rúd esetében egy speciális hatlapfejű megoldás. Jól látható a fékkar csatlakozása a motorhoz.

Főfékhenger metszeti rajza.

Simson változatokra természetesen már a gyárban a szárnyas Simson jelvényt szerelték a felnyitható első részre. Eleinte feketére fényezték, majd a módosított kivitelek esetében megjelent a bézs, kék, piros változat is.

Fényezetlen a rövid préseléses eleje a levehető ütközőkkel. Fekete kédergumi fut végig. Az első példányokon a függőleges díszléc vékony és íves kialakítású.

Gyári a fényezése az aranysárgára eloxált márkajelzésnek. Két lencsefejű csavar rögzíti a fedélre.

Kapaszkodó az utasnak felnyílik az elejével, könnyebb a ki és beszálás emiatt. A fekete takaróponyva is eredeti darab, elöl 6 hátul két fül tartja.

Szürke műbőr bevonatos és alumíniumból készült könyöklők harmonizálnak az oldal és az üléskárpittal, természetesen mindegyik gyári darab.

Felnyitva kényelmes a be és kiszállás. Az ülés hátul favázas, alul pedig vasvázra szerelt tekercsrugókat acéldrót feszíti.

Nagyméretű és fakulásmentes az első helyzetjelző a sárvédő elején kapott helyet.

Szintén 1962-ben vezették be az irányjelzőket is a motorkerékpárokra, így a sárvédő legmagasabb pontjára került egy belőle. Szép formájú tartót egy csavar rögzítette alul, vezetékeit pedig elrejtették a díszlécben.

Kiegészítőként lehetett vásárolni a képen látható komplett szettet, ez is egy gyári új darab 1962-ből.

Balaco feliratos hátsó világítás az MZ típusokról ismerős, mindegyik változatra ez került.

Az első pár évjárat hátsó része az Elastik modellével megegyezik, később a fedelet és a nyílást is szűkítették, emiatt a hátfalat is módosították.

Évjárat beazonosításban sokat segít, hogy a vázszám az oldalkocsi vázán és a csönakon az ülés mögötti lemezen is szerepel. Eleinte betűvel kezdödött (FY kezdetű 1962, GY kezdetű 1963, HY kezdetű 1964, JY kezdetű 1965 és KY kezdetű 1966), majd ezt váltotta az egyszerű sorszámozás.

Polírozott alu bőröndtartókat párhuzamosan helyezték fel oldalanként két M8-as 14-es fejű ESKA csavar rögzítette alulról. A fényezést kis műanyag kockák védték a tartók alatt.

A korábbi típusokról is ismert rögzítő fül, az újdonságot a zár jelentette, korábban nem alkalmaztak ilyet. Alul egy kis nyelvet fordít el, így hiába nyitjuk ki a csatot a fedél nem nyitható fel.

Csomagtartó belül is fekete, oldala alumínium, hátulja és az alja préselt vaslemez. Szerencsére jó állapotban megmaradt, így nem kellett javítani. A csónak számát ide is beütötték.

.Végül pedig a gyári kézikönyve, illetve ezen a linken egy rövid videó a ritka oldalkocsis Simsonról.

Bogyay Norbert 2023.07.07.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2023