Főoldal

A Stoye oldalkocsik

Németországban a Stoye és a Steib oldalkocsik voltak a leghíresebbek. A II. Világháború végén a keleti részen maradt a Stoye, míg nyugaton a Steib.

Lipcsében Walter Stoye 1925-ben készítette el az első sorozatgyártású oldalkocsit. Ezt folyamatosan fejlesztették, míg 1933-ban kezdték el a hegyes elejű sport és túraoldalkocsik készítését. Készült teherszállító, nyitott, zárt, terep és luxuskivitelben egyaránt. Még oldakocsis versenyekre is készültek Stoye kocsik.

1939-től a Wehrmacht számára gyártottak oldalkocsikat a BMW R75, Zündapp KS 750 és egyéb német motorok mellé.

A II. világháború után a szovjet fennhatóság alá került gyár. 1949-re már készen is álltak az új modellel, ami a Stoye SM nevet viselte.

Az AWO 425 mellett az 1951-es Lipcsei Vásáron láthatták előszőr. A három ponton rögzített oldalkocsi alvázára a német posta levélszállító dobozt rendelt, így teherszállító változatban is készült.

Jellemzője az 1950-60-as évek Stoye oldalkocsijainak az alumínium csónak, amelyen a festett és a pikkelyezett rész ívesen váltja egymást. A csónak elején dombornyomott az emblémától kezdődő díszítés. A szélvédő mögött kapaszkodó található. Az ülés háttámlájának a váza fából készült, míg az alsó része a csónak aljához van rögzítve és rá van feszítve a huzat. 2db bőr szíjjal lehet állítani az alsó rész magasságát. A szélvédő plexiből, az alsó kapaszkodónál lévő része pedig műbőrből készült.

1954-ben jelent meg a Stoye TM, a következő túraoldalkocsi, immár szélesebb első résszel, de nagyon hasonló alvázszerkezettel. Ekkor jelent meg hátulról felnyíló csomagtartó (TML).

Az 1956-ban megjelent Awo 425S, a későbbi Simson Sport mellé is készítettek egy oldalkocsit a Stoye Elastik-ot. Teljesen új alvázon, immár 4 felfogatási ponttal. A motor hátsó kerekével együtt mozgot az oldalkocsi kereke is. Szép íves sárvédővel javítottak a megjelenésén is. A kerék a Simson Sportból származik.

A Simson mellett az MZ ES-ekre is szereltek Stoye EL oldalkocsit.

1962-ben szüntették be Suhlban a négyüteműek gyártását, ezzel egyidőben az oldalkocsigyártást az MZ gyárhoz csatolták, a Superelastik modell is ebben az időszakban jelent meg. Széles, felnyitható orrészről ismerhető fel. Néhányat Simsonra is felszereltek akkoriban.

A Superelastik már fékkel készült a nagyobb biztonság miatt. Az utolsó darabokat 1989-ben készítették a korabeli MZ ETZ-khez.

Bogyay Norbert 2007.07.16.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2006.