Főoldal

Simson SR50 sorozat

A több, mint egymillió példányban készült Schwalbe robogót 22év után felváltó modern formatervű, igen praktikus SR50-es robogót 1986 áprilisában kezdték el gyártani.

 A Schwalbet a hosszú gyártási idő alatt folyamatosan fejlesztették, de a nyolcvanas évek elején úgy döntöttek a mérnökök, hogy készítenek egy modern, a korabeli igényeknek megfelelő robogót. Az eleinte KR52 illetve KR70 jelű kis motort a nemzetköti piaci igényeknek megfelelően SR50 illetve a 70ccm-es társát SR80-nak nevezték át.

Felhasználták az S51-es sorozatból a teljes hajtásláncot, és a rugózási komfort is majdnem megeggyezik vele. Az igényeknek megfelelően 12 colos kerekek kerültek rá. Akár két személy szállítására alkalmas, kényelmes ülést kapott, amelyet felnyitva az üzemanyagtartály és a kisméretű csomagtér tárul elénk. Az első sorozatok még 6 Voltos remdszerrel készültek, amelyről a kerek indexek árulkodnak.

Az SR50-esből is volt N verzió, indexek nélkül, amiből igen keveset készítettek, még 7000 darab sem hegyta el a gyárat 1986 és 1987 között. A B3 illetve a B4 verzióból készült a legtöbb (közel 100.000 db 1989-ig). Ezek jelzéséből a sebességfokozatok számára tudunk következtetni. A legjobban felszerelt változatok a C, illetve az önindítóval is rendelkező CE változatok voltak. E változatokból hazánkba nemigen került.

1989-ben tértek át a 12 Voltos elektromos rendszerre, ezzel párhuzamosan megjelentek a szögletesebb indexek, és a típusnév SR 50/1, illetve SR 80/1 -re módosult.

Ebből a típusból már nem készült N változat. Két év alatt mejdnem 80.000 robogót gyártottak Suhlban. Az itthoni példányok zöme is 1990-ben készült, többnyire B kivitelűek és segédmotoros kerékpárként, folytott kivitelben kerültek forgalomba.

A rendszerváltást és egyesülést követően Németországban a suhli gyárban többször leállt a termelés, gyakoriak voltak a tulajdonosváltások, de az SR50/1-es robogó mindvégig, azaz 2002-ig gyártásban maradt. Eleinte próbálkoztak változtatni rajta, megjelent az SR50 XC, XG és ezek E, azaz önindítós válzotata.

A képen a suhli múzeumban látható jobbról haladva az SR50N, az SR50/1C és az SR50/1 XC modell. Az XG-n jelent meg először a tárcsafék elől. Sőt egy teljesen új akkumlátoros, elektronikus motorral is készítekkel SR50-est!

Az 1990-es évek végére átnevezték a robogót és Star Classic néven árulták, magkapta a kis indexeket és egy szériahibás, nem szétszedhető kipufogót, amit gyárilag összehegesztettek a kipufogókönyökkel. Ez azt jelentette, ha eltömödött a kipufogó cserélni kellett az egész rendszert

. Csak az utolsó évjáratoknál orvosolták ezt a hibát. Ekkor gyárilag rezonátoros kipufogót szerelek rá. 2002-ben véget ért egy korszak a robogók világában is. Azóta sem gyártanak ilyen kényelmes, nagy rugóutakkal rendelkező, négysebességes, megbízható kétüteműt. Ezt tükrözik is a hazai árak, mert egy gyári állapotú SR50-es stabilan 100.000 ft körül van. (1990-ben 29.900 Ft-ba került)

Bogyay Norbert 2006.09.09.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2006.