Főoldal

Simson Sport eredetiség felmérés 10+1 pontban

Sok levél érkezik mostanában Simson Sporttal kapcsolatban, íme összeszedtem 11 pontba az első ránézésre kiszúrható gyári alkatrészeket.

Fényezés, csíkozás:  az 1956-os bézs színt kivéve fekete fényezéssel készültek, ez alól kivétel néhány bordó exportkivitel. Az első sárvédőn középen egy vastag és mellett két vékony arany színű csík volt. Szegecsre nem csíkoztak a gyárban, illetve elöl és hátul a középső csík túlnyúlik a vékonyakon. Mindegyik tank ezüst, vagy króm betétes kivitelben készült, a fekete fényezésen vastag kék és kívül vékony arany díszítéssel. Az oldaldobozokon a domborítás mellett vékony arany és mellette a deknizár vonalában vastag arany csíkkal. A hátsó sárvédőn nem volt csíkozás, csak egy vizes matrica a hátsó lámpa felett. A bordó változaton a kék szín helyett fehér volt.

Kipufogó: mindegyik Simson Sport gyárilag 3 részes dobbal készült. Az első 2 évjárat a rövidebb dobbal és 35-ös könyökkel hagyta el a suhli gyártat. A könyökcsövet az alsó blokktartó csavarhoz rögzítették, dob pedig a hátsó lábtartóhoz volt erősítve. Ezeken a vázakon nincs is hátul tartó nyúlvány. Majd áttértek a 30-as könyökre és a hosszabb dobra, 1959-ig maradt elöl a blokktartó csavarhoz való rögzítés, de a 200.000-es motorszámtól gumibakos megoldású lett a motor rögzítése, ezután egy tartókonzol került a blokkra és egy bilinccsel ide rögzítették a könyököt. Hátul egy külön nyúlványt hegesztettek a vázra, ami a dobot tartotta.

Km óra: szöghajtásos, domború üveges óra, 120 km/óráig skálázva, MAW felirattal ellátva. A számlap, a mutató és a km számláló is eltér az orosz óráktól, amivel sokszor pótolják. A gyújtáskapcsoló krómozott, majd később alu burkolata mellett egy piros és egy zöld visszajelző van, vékony alu kerettel. Az orosz visszajelzőktől eltérően nincsenek benne koncentrikus körök.

Kormány és szektorok: sportos, lapos és keskeny kormány, ami sokszor áldozatul esik a komfortosított motorosoknak, míg a szektorok, 1958-ig bilincsesek voltak, DIN számmal beütve a krómozott részben és alumínium karokkal készültek. 1958 után alumínium váltotta fel, maradtak a jellegzetesen hegyes végű karok.

Sokszor MZ-ken használt szektorokat használnak, de könnyen ki lehet szúrni őket, mert a biluxkapcsoló felfogatásának a helye rá van öntve a szektorra. A markolatgumik keresztmetszete hordós formájú volt.

Lámpaüveg és hátsó lámpa: kizárólag szimmetrikus lámpaüveggel szállították a motorokat. Az első évjáraton még egy háromszögbe rajzolt IKA feliratos üveggel szerelték, majd ezt cserélték egy logóra és alatta egy hullámos vonal volt. A hátsó lámpa is jellegzetes NDK-s termék, a többi német motorra is ezek kerültek kiviteltől függően.

1956-os évjárat elején még az AWO 425-ös hátsó lámpáját szerelték, majd lecserélték a motor színére fényezett féklámpás változatra. 1959-től mindegyik kivitelen szürkére fényezett hátsó lámpa került. Természetesen az összes kivitelen borostyán sárga féklámpaüveg volt, illetve a prizma és a rendszámvilágítás is üvegből készült.

Gumik: 3.25-18 –as az első kerekek gumimérete és 1958-ig a hátsó is, majd 3.50-18-asra cserélték. 1959-ig RIESA márkájú gumikkal szerelték, majd ezután Pneumant gumik kerültek rá. Jelenleg Heidenau gumit lehet kapni rá a gyári méretekben.

Hátsó teleszkópok: 1958-ig a vékonyabb, felül fényezett, alul pedig krómozott kivitelű, két fokozatban állítható, majd 1958-tól a nagyobb átmérőjű alumínium burkolatú lengéscsillapítók kerültek. 1959-ig a felső részét a motor színére fényezték, utána pedig polírozott alu volt az mindkét porvédője.

Tükör: nem mindegyik kivitelt szállították gyárilag tükörrel, de amin volt azon az SR2 moped tükréhez hasonló alumínium szárú tükörrel szereltek, amit a kormány végébe rögzített egy 8-as csavar, 14-es fejjel és krómozott felületkezeléssel.

Bowdenek:  Az első évjáraton fekete,  majd a későbbieken áttértek a szürke bowdenekre. A kuplung bowdent 3 alu bilincs rögzíti a vázhoz, műanyag kábelrögzítőket ekkor még sehol sem használtak…

Csavarok: több helyen krómozott fejű csavarok voltak, de a blokkban feketítetteket használtak. A többi helyen F, FIN vagy ESKA feliratúakat találunk a gyári példányokon. A 6-os csavarok 10-es, míg a 8-as csavarok 14-es fejjel készültek.

+1 a számok: a váz, motor és váltószám megegyezett a motorokon. 150.000-től indult 1956-ban és 234.xxx volt az utolsó 1961 végén. Ha nem egyeznek, akkor egyik alkatrész cserés volt az idők során. Az E betűvel kezdődő vázszámok csere vázra utalnak, volt olyan váz ami eltört és ezt pótolták új alkatrésszel…Gyárilag polírozott blokkal nem készült Simson....

 

Bogyay Norbert 2011.03.30.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2011.