Főoldal

Simson Sperber 80 Basic

A rendszerváltást követő években Suhlban az S83 sorozat legjobban felszerelt változata volt. Elöl tárcsafék, nagy lámpaidom.

1997-ben vásároltam a motort, fekete színben sárga sárvédőkkel. Ez volt a legigényesebb Simson, amit addig láttam.  

A váz még a jól ismert S50/51-es sorozat enduro változatából származik, annyi változtatással, hogy az ülés alatti részt átdolgozták. A hátsó lengővilla szinte változatlan maradt, míg az első teleszkóppár teljesen új. Elég hosszú rugóúttal rendelkezik, és  kemény is terepezéshez. A hátsó teleszkópok több fokozatban egyszerűen állíthatók, CZ gyártmányok.

 Az S53/83-as sorozattal ellentétben a motoron a blokk feletti merevítők igényes habosított műanyag burkolatot kaptak,

az első HS1-es lámpát megjelenésében komolyabb és nagyobb idomba helyezték,

szépen felmatricázták,

ezzel együtt egy Facomsa integrált km-órát és fordulatszámmérőt kapott a Simson, ami sötétben szépen világít.

Az ülés az SR50/80 sorozattól származik, annyi különbséggel, hogy bordázott huzatot és  a vezető és utas között egy kis púpot kapott.

 A motorblokk külsőre szinte változatlan, teljesen hasonló a régebbi Simsonokhoz, esetleg annyit lehet látni, hogy az IFA felirat eltűnt a bal oldalról illetve a motorszámot nem beütötték, hanem ráragasztották, ami elég érdekes megoldás.

A legnagyobb és egyben legötletesebb változás a kipufogó felfogatásának módja. Már rugalmasan, két rugóval rögzítették, így nem lazul meg az anya és nem folyik az olaj a könyöknél.

Érdekes, hogy a könyököt ráhegesztették a kipufogócsőre, így  a tiszításhoz nem lehet szétcsavarozni, ami szerintem elég nagy hiba.

A 80-as szám jelzi, hogy nem az 50 ccm-es , hanem a 70-es henger került rá a gyárban, amitől kicsit jobban megy a motor. Bing karburátorral szerelték fel, ami modernebb, mint a régi BVF-ek, egyszerűbb beállítani és kevesebbet fogyaszt tőle. A szivató a gázmarkolat mellől a kuplungkar alá került kis kar formájában, mert helyét egy új idom vette át a fékolajtartály miatt.

A műanyag karokat Magura alumíniumok helyettesítik. A blokkban még új a gyújtás is,  PVL váltotta fel a hagyományos NDK tirisztoros megoldást. Az indítás a hagyományos berúgókarral történik még mindig. Négy sebességgel gazdálkodhatunk.

 A széles kormánnyal viszonylag határozottan lehet irányítani, terepen megkönnyíti a vezetést. Elöl 19-es, hátul 17 colos kereket használnak, amin Heidenau K42-es mintázatú gumik vannak. Ettől elég magas lett a motor, így a hagyományos középtámaszt nem találjuk meg, helyette kétrugós oldaltámasz van csak, aminek a jellegzetessége, hogy ha elengedjük visszaugrik, ami igencsak kellemetlen lehet.

A kétszemélyes használatot könnyíti meg az ülés mögötti széles, vastag kapaszkodó és a hagyományosan elhelyezett lábtartók. A hátsó lámpát szépen körbevették fényezett műanyag idommal. elég magasan is van. Az irányjelzők mérete is igen kicsi, szépen megtervezett olasz darabok.

Az összkép elég kellemes, a forma azonban már nem a legdivatosabb, de követi a Simson hagyományokat.

Bogyay Norbert 2006.01.17.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2006.