Főoldal

Simson S51/1C1-H 1990

A mai napon lett 30 éve a családban nagypapám motorja, elővettem kicsit, felébresztettem csipkerózsika álmából az időkapszulát. 23.700 Ft-ba került újan Pécsváradon, de nem húzom az időt, lássuk a képeket.

Valamiért nem akart enduró modellt venni, így pár hétbe telt, mire lett még egy motor a pécsváradi vas és műszaki boltban, szerencsére pont egy electronik változatot csomagoltak ki a fa kalodából.

1990-ben már több, mint egy éve a 12 Voltos S51/1-es sorozat készült Suhlban, ez a pédány valamikor az év nyarán készült, alig egy hónapon belül már nálunk volt.

Tavasztól már a feketére porfestett sárvédős változatok kerültek a vevőkhöz.

A fotó kedvéért levettem a szürke ülésvédő fóliát a hibátlan, forrasztott bordákkal díszített ülésről. Makulátlan gyári az állapot, nincs rajta egyetlen utángyártott alkatrész sem.

Csöpi őrzi a motort, hazánkba fojtatlan változatban érkeztek az enduró és az elektronik változatok, a B is eleinte, de 1990 tavaszától H40 utótaggal már segédmotorkerékpárként árusították.

Előszobában töltött legalább 20 évet, így a krómozott, galvanizált és a fényezett részek is újszerűek.

HS1-es fényszóró még a Narva izzóval, nem fakult a foncsor sem.

Helyén az irányjelző, jól kivehető a csavarok és az alátétek halvány sárga felületkezelése.

Jól látható az első irányjelzők fehér betétje, nem fakult meg a búra, jól olvashatók a korabeli feliratok rajta, ekkor már E jelesek voltak.

Nem koptatta semmi a sárvédő porfestését, teleszkópszár gyárilag polírozott volt. Száraz tárolásnak köszönhetően ragyognak a küllők.

Meó pecsét nyoma az első gumin. Semmi nyoma az öregedésnek, puha, rugalmas, mint újkorában.

Ilyen egy kopásmentes érdes felületű gyári Pneumant markolat, a kombinált kapcsoló háza gyárilag porfestett.

Gázmarkolat közelről, 1989-től már az első féklámpakapcsoló mindegyik modellen megtalálható.

Simson és IFA feliratos a nagyméretű tükör, a hazai modellek közül csak ezen volt, de csak a bal oldalon.

Érdekesség, hogy ilyen ferdén áll a tanksapka újkora óta, biztos nem figyelt a meós :)

Adattábla is hibátlan, szegecsei viszont nincsenek felületkezelve, így szinte újkora óta felületi rozsdásak.

Jó minőségű a fényezés, néhány helyen picit narancsos, nem volt még szükség a polírozásra. Kis szakadás van az ülésvédő fólián. Ekkor már mindegyik modellen ez az S51 12 volt feliratos matrica volt az oldalfedélen.

Orsta üzemanyagcsap már a 18-as kulcsos anyával, gyári benzincső nincs a helyén, szárazon tettem el a motort, így a benzin nem tud kárt okozni.

Kisméretű EMZA gyújtótrafó 1990. júliusi gyártás, felette jól látszik az állítható kábelkötegelő, így szép rendezettek a bowdenek a motoron.

Hagyományos tankmatrica, természetesen kopásmentes, 1989-ben volt a váltás erre a típusra.

M542-es, 3,7 lóerős motor, tirisztoros gyújtással, BVF 16N3-4 porlasztóval, polírozott oldalfedelekkel. Nincs kopás a kuplungbowdennél. Ilyen az eredeti km óra spirál.

RFT zavarszűrős gyertyapipa a hozzá való gumi szigeteléssel.

Már újkorában is kicsit matt fényű volt a kipufogó, ellenben az összes kötőelem hibátlan.

Elektronik kivitel speciális hátsó rugóstagja, mellette a kipufogótartó párhuzamos vele.

Emelt hátsó ülésvázas ülés egyezik az enduró modellekével, alig alacsonyabb a csomagtartónál a hátulja. Két alumínium kábelrögzítő tartja a helyén az ülés alatt a hátsó lámpák vezetékét.

Bekukkantás az ülés alá, helyén a feketére fényezett pumpa, fehér felső résszel.

Büszkén hirdeti a Pneumant feliratot a hátsó gumi, még az NDK felirat virít alatta.

1990.28. hetében készült Heudenauban, ekkor még a három karakteres DOT számot használták, az első kettő a hetet, a harmadik a gyártási évet jelölte.

Pneumant a belső is, hosszú szeleppel és a hozzá tartozó rogzítő csavarral és a fém szelepsapkával.

Simson három hegyes logója S betűvel a közepén és a cikkszáma olvasható a hangtompító végén.

Helyén a csomagrögzítő gumi, nincs túlfeszítve, így nekivágunk a következő 30 évnek :)

Fakulásmentes búrák, krómozott irányjelzőtartó. Természetesen rendszámvilágítós a lámpabúra.

Három csavar rögzíti a rendszámtábla tartót a sárvédőre, sosem volt rendszám rajta.

Jól látszik a gumi távtartó az alsó csavarnál.

Egy rövid videó is készült a motorról.

 

Bogyay Norbert 2020.08.29.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2020.