Főoldal

Simson S50N-H 1979

A moped SR2E sorozatot 1964-ben nyugdíjazták, utódja a Simson Spatz majd a mofa SL1 sem került hazai kereskedelmi forgalomba. Egészen 1978-ig kellett várni az újabb Simson segédmotor megjelenéséig.

Az S50N-H, mint a neve is utal rá, speciálisan a magyar igények szerint készült segédmotor. A német belpiacos S50N kistestvére. Már első ránézésre feltűnnek az egyszerűsítések nyomai.

A többi változattól eltérően ezüstszürkére festett préselt lemezfelniken gurul a kis motor. A bal oldali tükör már akkor alapfelszereltség volt minden Simsonon.

Legfeltűnőbb talán az egyszemélyes használat miatt száműzött utaslábtartók,  ülésen a kapaszkodót elhagyták, hátul nagyméretű sárvédőgumival szerelték, a hátsó sárvédőn nincsenek furatok rendszámtábla tartónak és a lámpáról hiányzik a rendszámtábla világító átlátszó betét.

A gyújtáskapcsoló a német testvéren sincs, a kormány jobb oldalán egy leállító gomb helyettesíti, mellette a fényszóró kapcsolója kapott helyet. 1976-ban jelent meg az ívelt kis oldalfedél matrica.

Az egyszerű külső mellett motorikusan is módosították az S50N-H modellt. A henger kipufogónyílását leszűkítették, a karburátorba (BVF 16N1-8) egy műanyag gyűrűt helyeztek, hogy ne lehessen teljes gázt húzni, illetve a kipufogó könyököt meghosszabbították és a dob belsejét megváltoztatták a 40km/órára csökkentett végsebesség érdekében.

Kívülről emiatt csak egy festéses jelölés árulkodik a szívócsonkon és a kipufogódobon az első rögzítésnél 40-es beütés tudatja az alapos szemlélődővel a hazai szabványoknak megfelelő segédmotor változatot.

Gyári a karburátor túlfolyócsöve, érintetlen a lendkerék, az áttételt  módosították a csökkentett végsebesség miatt. A töltőtekercs és a feszültségszabályzó is az egyszerűsítés áldozata lett. A gyártás végéig, 1980 nyaráig maradt a belső tekercses gyújtás az N-eseken.

Gyári az RFT márkájú zavarszűrős gyertyapipa, illetve a kuplungbowdent tartó kis hajlított távtartó.

Szerencsére a 3 sebességes váltót és a megbízhatóságot nem csökketették a hazai importőr kérésére.

Matt feketére fényezett fém lámpatök, krómozott karika. 6V 15W  fényszóró izzó, csak a tompított szála van bekötve, ezzel kerülték el a távolságifény visszajelző felszerelését hivatalosan.

Mivel nem használtak szárazelemet, így a kürtöt is elhagyták, melyet kerékpárcsengő helyettesít a kormányon. A fényváltó kapcsoló helyét műanyag záróelem helyettesíti.

Krómozott házas világítás kapcsoló, jobbra a leállító gomb, alatta pedig a szivató kis karja látszik, melyet egy kis gumikarika tart a megfelelő pozícióban.

Simson három hegyes emblémája a tükörlapon.

Az adattáblán  S50N szerepelt  típusként, illetve a gyártó neve mellett beütötték a CM50 ccm feliratot, amelyet elfogadott az akkori KPM, ma NKH néven futó szervezet.

  

A felső tűgörgő megjelenése után minden Simson ezt az alu tanksapkát kapta.

1978-as évjáratnál jelent meg a banántank és vele együtt a kis IFA matrica, melyet egészen 1983-ig minden N és B változaton megtalálunk.

Lábtartó nélküli hátsó vázmerevítő átmérője jelentősen kisebb, mint a B változatoknál.

Az S50-es sorozat hátsó kipufogó tartója is kétféle kivitelben készült.

Fekete műanyag porvédős, hidraulikus csillapítású hátsó rugóstag, itt még két szürke idom rögzíti. Pneumant 2,75-16 a gumiméret és K30 a mintázat

Egy ötletes újítás volt a varrás helyett ragasztott üléshuzat, néhány évjáraton bukkan csak fel ebben az időben, végül pár év alatt eltűnt. Ekkor még világosszürke az üléslemez.

Néhány példányra felkerült a csomagtartó, melyet a boltokban külön árusítottak, nem része az alapfelszereltségnek, éppúgy mint a km óra és a hozzá tartozó meghajtást és spirált elhagyták, cserébe egy vakdugó került a gyújtásfedélre.

Féklámpa és a helyzetjelző a BSKL 8522, 100 mm-es hátsó lámpában, közöttük pedig a prizma.

Három szegecs tartja a nagyméretű sárvédőgumit a korabeli hazai szabályozás miatt került a motorokra már a gyárban.

3 évjáratban találni S50N-H-t a hazai piacon, 1978, 1979 és 1980, pár apró különbséget azonban felfedezhetnek a folyamatos fejlesztés miatt az alapos szemlélődők.

Végül pedig egy kis videó a csendes működésű bontatlan blokkos segédmotorról.

Bogyay Norbert 2012.01.17.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2012.