Főoldal

Simson S50N-H 1979

A moped SR2E sorozatot 1964-ben nyugdíjazták, utódja a Simson Spatz és a mofa SL1 nem került hazai kereskedelmi forgalmazásra. Egészen 1978-ig kellett várni az újabb Simson segédmotor megjelenéséig.

Az S50N-H, mint a neve is utal rá, sepciálisan a magyar igények szerint készült segédmotor. A német belpiacos S50N kistestvére. Már első ránézésre feltűnnek az egyszerűsítések nyomai.

A többi változattól eltérően szürkére festett préselt lemezfelniken gurul a kis motor. A bal oldali tükör már akkor alapfelszereltség volt minden Simsonon.

Legfeltűnőbb talán az egyszemélyes használat miatt a száműzött utaslábtartók és az ülésen a kapaszkodót elhagyták, hátul nagyméretű sárvédőgumival szerelték, a hátsó sárvédőn nincsenek furatok a rendszámtábla tartónak és a lámpáról is hiányzik a rendszámtábla világító.

Mivel nem használtak szárazelemet, így a kürtöt is elhagyták, amelyet kerékpárcsengő helyettesít a kormányon. A gyújtáskapcsoló a német nagytestvéren sincs, a kormány jobb oldalán egy leállító gomb helyettesíti, mellette a fényszóró kapcsolója kapott helyet.

Néhány példányra felkerült a csomagtartó, valószínűleg a boltokban külön árusították, mert nem része az alapfelszereltségek az sem, éppúgy mint a km óra és a hozzá tartozó meghajtást és a spirált is elhagyták, cserébe egy vakdugó került a gyújtásfedélre.

Az adattáblán az S50N szerelelt csak típusként, illetve a gyártó mellett beütötték a CM50 ccm feliratot, amelyet elfogadott az akkori KPM, ma NKH néven futó szervezet.

Az egyszerű külső mellett motorikusan is módosították az S50N-H modellt. A henger kipufogónyílását leszűkítették, a karburátorba egy műanyag gyűrűt helyeztek, hogy ne lehessen teljes gázt húzni, illetve a kipufogó könyököt meghosszabbították és a dob belsejét is is megváltoztatták a 40km/órára csökkenetett végsebesség elérése miatt.

Kívülről emiatt csak egy festéses jelölés árulkodik a szívócsonkon és a kipufogódobon is egy 40-es beütés tudatja az alapos szemlélővel a hazai szabványoknak megfelelő segédmotor változatot.

Szerencsére a 3 sebességes váltót és a megbízhatóságot nem csökketették a hazai importőr kérésére.

A gyártás végéig, 1980-ig maradt a belső tekercses gyújtás az N-eseken.

Gyári a karburátor túlfolyócsöve, érintetlen a lendkerék, az áttételt is módosították a csökkentett végsebesség miatt. A töltőtekercs és a feszültségszabályzó is az egyszerűsítés áldozata lett.

Igazából 3 fő évjáratban találni S50N-H-t a hazai piacon, 1978, 1979 és 1980, pár apró különbséget azonban felfedezhetnek a folyamatos fejlesztés miatt az alapos szemlélődők

Végül pedig egy kis videó a csendes működésű bontatlan blokkos segédmotorról.

Bogyay Norbert 2012.01.17.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2011.