Főoldal

A Suhli Járműmúzeum a Simson gyár egykori épületéből a helyi kongresszusi központba költözött.

Ez az ünnepség volt a kiváltója, hogy az AWO Simson Bt keretében ellátogattunk Suhlba, a Simsonok szülőhazájába.

Thüringia a volt NDK területén fekszik, Budapesttől kb 1000 km-re. A hegyek és az óriási erdők között fekvő kisváros. Az itt lakó emberek zöme a Simson gyárban dolgozott, nagy érvágás volt nekik a gyár végleges bezárása.

A volt szocialista korszakban is a németek a minőségról és az állandó fejlesztésekről voltak híresek. Sajnos sok esetben az újításokat nem valósíthatták meg, az általuk tervezett motorok csak prototípus állapotig jutottak el. Ezek közül megmaradt néhány motor, ami jelenleg a suhli múzeumot gazdagítja. Ezeket szeretném bemutatni rövid írásomban.

Mindjárt egy gyönyörű négyüteművel kezdenék, amely az AWO 425 kiindulési alapja volt, még elég jelentős BMW rokonsággal. Masszív, már-már bumfordi motor és váltó egységgel.

A Simson Sport nagytestvére lehetett volna a Simson E350, amelyet 1960-ban készítettek a lelkes mérnökök. A kor divatjának megfelelően indexekkel, gazdagon burkolva.

A következő képen jól látható, hogy a német büszkeség erősebb volt a korszellemnél. Hiába jelentették be, hogy nem készítenek a Simsonnál tovább négyütemű motort, az SR mopedek jól ismert blokkját módosították, hozzáadva újabb két ütemet :)

Átlépve a robogók közé, egy újabb nagy ötlet, a Simson Supra robogó, amely a Schwalbet váltotta volna a hetvenes évek elején. Gyönyörű olaszos dizájn.

Nagy hagyományi vannak a suhliaknál az enduroversenyzésnek, ennek állít emléket a Star Enduro változata. Közel 10 ével előzte meg az S51 Endurókat.

A Simson Rodeo már 1970-ben előre vetítette az S50-es sorozatot.

Az S100-al újra a nagyobb motorok közé szerettek volna csatlakozni. Két 50 ccm-es henger egymás mellet elhelyezve, erősített vázban, 1970-ben!. Érdemes megfigyelni a mellette álló Kr52-es prototípust, ami már előrevetíti az SR50-es szériát a hetvesen évek végén!

Az S53 mögött egy pár extra felszereltségű S51-es látható, illetve az egymilliomodik S51-es a széria S50-es előtt.

Biztos sokan gondolkodtak rajta, hogy az S51 és S53 között lennie kell egy köztes modellnek, tassék nézni a képet, immár két S52 elképzelést is lehet szemügyre venni. Az egyik könnyen megvalósítható, míg a hátsó eléggé merész tanulmány.

Ezek a szép motorok után egy újabb kategória, a versenymotorok a képen. Lenyűgöző, hogy mennyit kiállítottak belőlük. Az ötvenes évektől egészen a rendszerváltásig.

Bogyay Norbert 2007.05.06.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2006.