Főoldal

Nixe oldal csónakmotor

Folytatódik az érdekes NDK gyártású motorok bemutatása. Napokban egy berlini gyártású csónakmotorhoz jutottam, melyet 1959-ben készítettek az év elején. Lássuk a részleteket.

1954-ben mutatták be a lipcsei vásáron a hatvan köbcentis kétütemű, vízhűtéses motort sellő néven. Évente kicsit fejlesztették, teljesítménye viszont alig változott, 1,2 ről 1,25 lóerőre hízott a ménes :)

42 mm-es átmérőjű a furata és 43-as a lökete, kétfelömlős a vízhűtéses hengere.

Vízköpenyes a vas henger és alumínium a hengerfej,

illetve a szétcsavarozható kipufogódob.

Karburátor BVF gyártmány, a Simson moped sorozatra hasonlít eltérő fúvókával és torokátmérővel.

A főtengelye két helyen csapágyazott, de a MAW segédmotorhoz hasonlóan csak egy főtengely sonkával rendelezik.

Kihajtás külön olajzást kapott, beöntő csavarja egyben a nívópálca is, itt lehet ellenőrizni a megfelelő mennyiséget.

Két literes üzemanyagtartály kb 2.5 órára elegendő keveréket tud fogadni.

Különálló vízszivattyúval rendelkezik, melyre a motor hűtése miatt van szükség. A motorblokk fedelek illesztőszámai jól látszanak, megegyeznek a kihajáséval. A párhuzamos réseken távozik a kipuffogógáz.

Gyújtása a  (SEZ 21 CR 1), 6v-os töltőtekercs is van az alaplapra szerelve, így világítást is lehet rákötni. Az alábbi rajz szemlélteti a helyes bekötési rajzot a világításkapcsolóba:

A gyújtásfedél egyben a berántó szerkezet alja is, elég egy madzagot tekerni rá és már indítható is.

Nagyságrendileg egy kisebb csónakot 10-15 km/órás sebességre tud felgyorsítani a 12 kg-os kis motor.

Műszaki adatok az 1959-es SOZ 60 típushoz::

Motor kétütemű Otto motor
Hengerszám fekvő 1 hengeres
Hengerfurat

42 mm

Dugattyúlöket 43 mm
Lökettérfogat 60 ccm
Teljesítmény 1,25 Le 3500 f/min értéknél
Üzemanyagfogyasztás 0,8 l/óra terheléstől függően
Hajtócsavar fordulatszám 1400 f/min maximum
Hajtóműház olaj SAE90 hajtóműolaj
Hűtés Vízhűtés, vízpumpával
Porlasztó BVF NKJ 121-1
Világítás 6V 3W
Gyújtógyertya Isolator M14-225 0,5 mm elektródaköz
Megszakítóhézag 0,4 mm
Motor tömege kb. 12 kg
Tartozék tömege kb 3 kg
Üzemanyagtartály 2 l
Üzemanyag benzin/olaj keverék 1:25 arányban
Menetsebesség 10-15 km/óra

 

Bogyay Norbert 2018.08.21.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2018.