Főoldal

Simson újságcikkek korabeli napilapokból 2.rész

A sok pozitív visszajelzés miatt folytatjuk a  keresést a korabeli napilapokban, melyekben Simsonnal kapcsolatos cikkek és reklámok jelentek meg az elmúlt évtizedekben, magyar nyelven. Zömében hazai napilapok, de a vajdasági, szintén magyar nyelvű Magyar Szó is érdekes ebben a témában.

Az Újság című napilap számolt be a Simson gyár államosításáról 1935-ben, kicsit csúsztattak az átadásról, valószínűleg a zsidó származású Simson családtól elvették a vállalatot, nem eladták.

Nemzeti Sport 1957. februári számában számoltak be először az első 1000 darab SR1-es moped és 200 darab Simson Sport érkezéséről.

A Középdunántúli Napló 1957. február 17-ei számában már részleteket is közöl: az új motorokat a bányászoknak szánták szerte az országban.

Népszabadság rövid híre is megerősíti a Simsonok érkezését 1957. február 10-én.

Népszabadság 1957. február 20-ai számából már a Simson Sportok 20400 Ft-os ára is kiderül az első 200 példánynál.

1957. nyári számában a Népszabadság beszámol az első Simson szervízről Budapesten, illetve néhány hasznos tanáccsal is ellátják az újdonsült tulajdonosokat, motorosokat.

Gazdasági Figyelő lapban a bulgáriai motorpiaci helyzetet mutatják be 1957. őszén.

1957. szeptember 14-i Népszabadság részleteket közölt az üzemanyagjegyes rendszerről, nem mindegy ki volt a jármű tulajdonosa, eltérő mennyiségű benzinjegyet kaptak az emberek szakmától függően.

14 nappal később, szintén a Népszabadság már a moped SR2-esek érkezéséről is beszámol.

Népszava 1958.03.25-ei címlapján szerepel a suhli Simson gyár látképe egy rövid leírás társaságában.

Közérdekű információ Simson tulajdonosoknak a garancia feltételeiről, Népszabadság 1958.10.01.

Újjármű piaci helyzet 1959.10.20-i száma a Népszabadságnak. Érdekesség, hogy ebben az évben 500 db Simson Sportot rendeltek az NDK-ból, a Berva moped miatt az SR2 behozatal szünetelt, akárcsak a Panni miatt a KR50 robogó sem érkezett.

Népszava 1962.07 sajátos hangvételű olvasói levél és az utánajárás folyamata egy hiánycikk, a Simson Sport 18 colos gumija miatt.

Vas Népe napilap 1964.07-es számából kiderült, hogy több ezer SR2E moped érkezett hazánkba az NDK-ból.

Magyar Szó 1965.04.07 közölt nagy képpel egy bemutatót a bajnok Simson GS50 versenymotorról.

Népszabadság, 1968. októberi számában bukkan fel egy új Simson típus, a Sperber bemutatója, melyet végül nem forgalmaztak itthon.

Ludas Matyi szatirikus lap olvasói rovata, benne nagyköbcentis motorokkal :)

1970. tavaszi körkép a Népszava jóvoltából, kicsit betekinthetünk a korabeli járműboltok kínálatába, kiemelném a megduplázódott eladásokat, éves szinten 56.000 kismotort értékesítettek.

Figyelő lapban a Budapesti Őszi Nemzetközi Vásár NDK vonatkozásait olvashatjuk 1975-ben, a modern formájú S50 sorozat nagy tetszést aratott.

1980. Szabad Föld újság, többszörösen visszatértő olvasói levelek témája a Simson motorok folyamatos hiánya.

1982.03.07. Szabad Föld is beszámol, hiánycikk a Simson, egyre körülményesebb beszerezni az S51-es sorozatot, ekkor már szinte csak protekcióval lehetett hozzájutni, vagy jelentős felárral.

1982.24. Autó Motor számol be a negyed milliomodik Simsonról, amit a hazai piacon értékesítettek, egyenesen a Simson Kombinát igazgatója adott át, illetve juttatta vissza a vételárat a megszeppent fiatal tulajdonosának. A hátsó sárvédővég kialakítása eltér a magyar piacon megszokottól.

Magyar Ifjúság 1982-ben számolt be két angol fiatal útjáról Suhlból nagy kerülővel lakóhelyükre, az Egyesült Királyságba.

Figyelő lap 1983-as BNV bemutatója NDK járművek szemszögéből, újdonság az S51E3 jelű enduró modell, melyet kiállítottak az őszi vásáron.

Magyar Hírlap figyelemfelkeltése az 1987. évi BNV német újdonságairól, kiemelve képpel az SR50 sorozatot.

Hajdú-Bihari Napló 1987-es évfolyamában beszámol az új jogi helyzetről, az S51N-H moped kifutásával csak rendszámos nagymotorként lehetett új Simsont használni.

Vas Népe napilap 1990. januári számában találtam ezt az érdekes hirdetést, az Ezermester bolt Sárváron kis hiányos motorokat árult jelentős kedvezménnyel.

Pici körkép, dráguló motorok a téma a Népszabadság 1990. áprilisi írásában.

Magyar Szó beszámolója 1990. augusztusából, újabb áremelés és folyamatos a Simson hiány.

Világgazdaság 1990. szeptember 29-i száma a Simson gyár helyzetéről közölt egy rövid cikket, sajnos nagy volt a bizonytalanság.

December 11-én már tényként kezelte a Világgazdaság a likviditási problémákat, ekkor már tudni lehetett, csődben a nagy hírű suhli gyár.

1990. december 20-i számában a Népszabadság újabb áremeléseket vizionál a következő évre, optimistán 100.000 Ft-os Simson árat kalkulált az író.

1991. februárjában jó hírek érkeztek a Simson felől a Világgazdaság írása alapján.

Új remény 1991-ben a Kisalföld napilap 79. száma szerint.

Szintén a Kisalföld újság de már a 119. számában a BNV-n is bemutatott új Simsonokról szól.

Végül pedig szintén 1991-es év 121. száma a Kisalföld lapnak, újabb remény, sőt egyszerre két gyár is versenyzett a jól ismert kismotor gyártás és forgalmazásért, sajnos utólag tudjuk egyikből sem lett semmi.

 

Bogyay Norbert 2020.03.25.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2020.