Főoldal

Simson Sperber MS50 1997

A kilencvenes évek közepére új lendületet kapott a hajdani Simson gyár, sorra jelentek meg a modernizált és teljesen új típusok. Az MS50 a lett a hagyományos M553-as motoros sorozat legmodernebb változata, melynek egyik legkorábbi változatával bővült a gyűjtemény.

Már 1995-96-ban elkészült a 125-ös prototípus mellett az 50ccm-es változat, a sorozatgyártású kivitelhez nagyon közel állt. Pár módosítást követően 1997-ben el is kezdődött.

Az első példányok ezüst fényezéssel, rikító sárga üléssel, teleszkóp porvédővel, szintén citromsárga és piros matricázással készültek.

A korabeli tárcsafékes típusokról ismerős az olasz Marzocchi első teleszkóp,

váznyakra szegecselt, majd nem sokkal később ragasztott matrica adatábla, lángnyelves matricázás,

hagyományos Behr alumínium felnik 17 colos méretben és a Pirelli MT65,

Brazil gyártmányú gumiabroncsok (elöl 2,75-17, hátul 3,00-17 méretben) szintén az első évjárat jellemzői.

A nagyon korai 141-es alvázszám és a horvátországi származás különlegessé teszi ezt a példányt. Valószínűleg németországi beszerzés, de már 1999-ben regisztrálták déli szomszédaink, ez szerepel a mellékelt két dokumentumban.

Még a gyakorlott simsonos szemnek is sok érdekességet rejt ez a motor, vegyük sorra ezeket

 

Kezdjük a már jól ismert, módosított S51 vázzal, melyet már 1992 körül kizárólag az első merevítő tartófüllel, megerősített kormányzárral és ütközővel készítettek. Jelen esetben emelt első tankrögzítővel illetve elektronika rögzítő panellal láttak el,

nagy valószínűséggel a központi hátsó rugóstag miatt hagyták el a hagyományos középdobozt, melyet a gyártás végéig a Sperber/Habicht sorozatnál, de még az utódainál is megtalálunk.

Az állítható rugóstag miatt a teljes légszűrőház egyedi,

tetején még egy jelképes méretű tárolórekeszt is találunk, fedelét az ülés rögzíti a helyén.

Hátsó lengővilla is teljesen új fejlesztés, zártszelvény, ezüst portfestéssel, rajta helyezték el a hátsó sárvédő első,

nagyobbik részét, illetve a láncvezető és a görgő is ide van rögzítve.

Tank ismerős a többi S53-asról, de a magasabb elhelyezés miatt az első rész le van rövidítve, alul pedig műanyag dekorburkolat, hátul felül ülésrögzítő fület hegesztettek rá.

Karcoma üzemanyagcsap, a megszokottól eltérően , felfelé van a tartalék állás.

Az MS50 lelke, a már említett M553-as motor, típusjeléből kiolvasható, hogy 50 ccm-es és 5 sebességes kivitelben készült, speciális hengerkialakítás miatt 5,1 lóerős,

melyet az egygyűrűs kivitelű dugattyúnak és az osztott szívónyílású, eltérő vezérlésű hengernek, illetve a speciális rezonátoros kipuffogórendszernek köszönhetünk.

17/15/1105A típusú Bing porlasztó, egyedi fúvókázással, PVL gyújtás, Beru gyertyapipa, ennél az évjáratnál még fényezés nélküli blokk, henger és hengerfejjel készült.

A dizájnt meghatározó egyedi fejidomban régi ismerős a halogén HS1-es kerek fényszóró,

mögötte a Zadi gyújtáskapcsoló, Facomsa fordulatszámmérős látványos km óracsoport.

CEV irányjelzők és a Schikra-ról ismert hátsó lámpa.

A többi Sperber típustól eltérő, alacsonyabb, de széles merevítős kormány Magura markolatokkal,

gyorsgázkar is egyedi volt ennél a típusnál, ellentétben a Grimeca tárcsafékkel és a megszokott Magura főfékhengerrel, amit már 1992-óta megtalálunk a többi (tárcsafékes) Simsonnál.

Egyedi formájú oldalfedelek ugyan levehetők, de csak a légszűrőházhoz férünk hozzá, ezért nem is zárhatók, illetve csavarozhatók, 3 gumituskóval rögzítették a vázelemekhez.

A kényelmes, nagyméretű korabeli endurókon, szupermotókon is használt ülés Zadi zár segítségével levehető a motorról, alatta az akkumlátor illetve a feláras külön olajzású kivitel kétütemű olajtartálya helyezkedhet el,

Dupla visszahúzó rugós oldaltámasz mindegyik példányon volt, viszont a középtámasz már feláras tétel volt, akár a hátsó kapaszkodó vagy a doboztartó.

A magas üléspozíció igen kényelmes, lágy rugózásssal párosul, a pörgős motorral jó párost alkot, öröm vele motorozni. A 89 kg-os motornak a rövid áttételek miatt eredetileg a korabeli törvényeknek megfelelően 50 km/óra lenne a végsebesség, de némi ügyességel 80-90 közé lehet emelni sík úton.

Bogyay Norbert 2019.05.26.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2019.