Főoldal

Simson moped változatok

Magyarországra 1957/58-ban, illetve 1963/64-ben érkezett jelentősebb számban Simson moped, eleinte SR1 majd SR2, de a legtöbb a gyártás végéről származó SR2E. Összeszedtem egy részletes listát a főbb változásokról, hogy elkerüljük a leggyakoribb felújítási tévedéseket.

Típusváltozatok:

A képen a legkorábbi, 1955-ös gyártású moped, az SR1 szerepel.

Bal oldalt található az adattábla, amelyen a felső sorban szerepel a gyártó, azaz a VEB Simson Suhl és alatta a típus, az évjárat, majd az alvázszám. Sr1 esetében 1-1xx.xxx számsor szerepel itt.

Részlet az Autó Motor 1957/2-es szám címoldaláról, egy tipikus hazai példány szerepel rajta.

A főbb kurrens alkatrészek, fényezett alumínium láncvédő és motorburkolatok, hosszú pedálok a hozzá való gumikkal (fényvisszeverő prizma hiányzik a gumiból sajnos a képen szereplő mopeden), szürke hosszú pumpa. A gyújtásfedélen nincs felirat

Jól kivehető az ívelt tank csíkozás és a vizesmatrica. Tökéletes támpont az alapos restauráláshoz. Eredetileg krómozott tanksapkával készültek, melyen nincs márkajelzés, csak egy szellőző furat középen.

Az Sr1-es gázszektor a gyári markolatgumival. Már ekkor alumínium karokkal készült.

Még 1957-ben megjelent az SR2-es moped is, jól szemlélteti a bowdenelvezetést a fenti kép. Kisebb, 23-as,de szélesebb kerekek nagyobb sárvédőkkel, alumínium csomagtartóval, kürttel.

Itt is a váz bal oldalán van az adattábla, de ezen és a motoron szereplő szám 200.000-től indult. A gyújtásfedélen Rheinmetall felirat utal a motor gyártásának helyére. Megjelent a szívászajtompító.

Kicsit ugyan  kopott, de jól kivehető a tank csíkozása és a vizesmatrica pozíciója. Itt már nem krómozott, hanem alumínium a tanksapka.

Pajzs alakú km óra megeggyezik az előddel, de a csengő melletti fényváltó kapcsoló és a kuplungszektor eltérő kivitelű. Növelték a tank méretét, térfogatát és a motor teljesítményét is.

Az 1960-as prospektuson már a módosított SR2E moped szerepel, kényelmesebb rugózással és módosított vázzal, igaz még a korai kivitelben, ekkor a Berva gyártás miatt nagyon kevés érkezhetett az országba.

Kiegészítés az 1957-es kiadású kézikönyvhöz 1962 végéből. Felkészültek a több 10.000 hazai moped árusítására.

Így nézett ki a gyári fényképen az utolsó kiadású SR2E moped 1963/64-es évjárat esetében. Ekkor jött a legtöbb az országba, jellemzőjük, hogy az adattábla a váznyakra költözött, 1 millió feletti számok vannak rajta. Rövid szürke pumpa, nagy hátsó lámpa, alumínium középtámasz, prizma nélküli pedálok, polírozott alumínium felnik, fekete műanyag szelepsapkák.

Jól kivehető a központi tekercsrugós hátsó lengővilla, gumis rögzítésű kapaszkodós préselt lemez csomagtartó és a megerősített ülésváz a vastagabb tartócsővel. A korábbi két színű ülést is egyszerű-sítették egy árnyalatra. A szerszámdoboz zárját két szegecs rögzíti, a csomagtartó hátsó részében van rögzítve a hátsó kerékzár.

A metszeti ábrán jól látható a módosított első rugózás és váz, a gumibak helyett terkercsugóval és lengővillával. Hosszabb lett a kipufogódob, a könyök viszont rövidebb. Az új formásabb kürt immár szárazelemmel működött, aminek a tartója az üzemanyagtank alá került, egyben a bowdeneket is tartja. Az SR2 mopeden megjelent íves alumínium száras tükröt használták a hatvanas években is.

Erősebb lett a motor a hengerfej, a henger és a porlasztó módosításának köszönhetően, de a fő-tengelyt és a kuplungot is erősebb igénybevételhez alakították át. A zavarszűrős RFT gyertyapipa alatt bordázatlan kerámiás Isolator gyertyával készültek a mopedek. Feketetített csavarok a blokkban mindenütt, szintén fekete az öntöttvas henger. A gyújtásfedélen már a Soemtron felirat olvasható.

Rendezetten futnak a bowdenek és a kábelek.

Fehér a gyújtáskapcsoló, végig szürke bowden és kábelházzal készültek a mopedek.

Közeli kép egy gyári festésű SR2E moped tankjáról.

Kerek km óra, hordós markolatok, bilincses fényváltó kapcsoló, egyszerű kivitelű felirat nélküli alumínium tansapka. Ez bizony egy moped SR2E.

A gyártás legvége felé még a kuplung felőli blokkfedelet egyszerűsítették, elhagyták a kuplungállító kis alumínium fedelet.

1964-ben már elkezdték az utód, a Spatz gyártását, de eleinte még sok alkatrész származott az SR2E mopedtől.

Bogyay Norbert 2014.01.02

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2014.