Főoldal

Simson Kezelési útmutatók

A helyes használat és az alapvető karbantartások elvégzéséhez a gyártó minden típusához mellékelt egy útmutatót, most ezekről a kis könyvekről lesz szó. Időrendben áttekintjük a hazai motorokhoz milyen üzemeltetési utasításokat készítettek az NDK-ban.

Az Awo 425-ösök nem kerültek hazai forgalomba, így az első magyar nyelvű kézikönyv a Simson Sporthoz volt. Az 1958-as kiadás a legismertebb, amely valójában az 1956-os német verzió magyar nyelvű változata. (1961-ben egy átdolgozott kiadás is megjelent)

Az Autó Motorban is szóba került, hogy az Simson moped SR1-esek 1957-ben nagyobb mennyiségben érkeztek hazánkba, de nem volt hozzájuk megfelelő kézikönyv, segítséget nyújtottak a hazai mopedeseknek a német nyelvű kézikönyvből vett részletekkel.

Az SR2-es mopedhez 1958-as kiadás viszont már magyar nyelven is elérhető volt. Elég nagy példányszámban készült, mert még 1963-ban is adtak ilyet a mopedekhez, egy kiegészítéssel, ami tartalmazta az SR2E típus főbb fejlesztéseit.

A jótállási kézikönyvet általában kitöltve adták át a vevőnek, persze voltak kivételek :)Természetesen később elkészült az SR2E 1964-es magyar kiadása is.

A Schwalbe robogóhoz előre gondoltak a magyar forgalmazásra, mert már 1963 végi első  kiadásból is volt magyar nyelvű, évente jelent meg frissebb.

A Starhoz is külön kiadvány jelent meg. A garanciafüzet viszont az egész modellcsaládhoz egyben volt.

1967-ben viszont váltott a gyár, már egységes kézikönyvet adtak ki a teljes madársorozathoz.

Két évente megjelent az új, némileg átdolgozott magyar nyelvű kiadás.

A vezetett szervízkönyv elődje

Itt jelent meg a kivehető melléklet, amely részletesen tartalmazta az adott típus paramtereit. Jelen esetben a Star...

de a Sperber...

a Spatz...

.. és a Schwalbe is.

Sokszor ezek már hiányoznak az útmutatóból.

A keletnémet piacon eltérő jótállási könyvek voltak a 60-as évektől egészen az egyesülésig.

1974-ben önálló kiadásban jelent meg az S50 sorozat kis könyve, ettől fogva a Schwalbe-hoz is külön mellékelték az útmutatót.

Az 1980-ban gyártásba vett S51 és KR51/2 típusok újra osztoztak a kezelési útmutatókon is. Először a fehér fedeles 1978-as kiadást melékelték, majd az 1981-es kék fedelű került a szerencsés Simsonosokhoz.

Ekkor már az új jótállási jegy volt a motorokhoz, amely lehetett egyszerű nyomtatvány,

vagy a Mobilos könyv is.

Az SR50 sorozathoz is meglepően hamar, 1984 végén készült el a magyar nyelvű üzemeltetési útmutató, igaz még az 1989 eleji robogókhoz is ezt mellékelték, pedig akkor már az SR50/1-es típust lehetett csak kapni és  1988-ban készült az új változatból is kézikönyv, melyben mellékletként az összes SR50/1 változat bekötési rajza is helyet kapott.

1984-ben az S51 a fehér, majd 1986-ban az S51 és S70 sorozat megkapta a kék fedelű kis könyvét magyarul, ez 1989-ig volt a boltokban a motorok mellett. Ekkor ugyan mellékeltek egy kiegészítést, ami a 12v-os kiegészítéseket is tartalmazta. Ezen kis könyvnek két változata volt, egyik a sima, másik a domborúbb borítós. Mindkettőhöz melléklet tartozott.

Az S51/1 és S70/1 sorozat kézikönyve két kiadásban 1987 és 1988 jelent meg, szintén bekötési rajzos melléklettel, de világoskék alapon.

Az S53 sorozatra is felkészültek, 1988-as kézikönyv elérhető hozzá, amit a forgalmazó még 1996-ban is mellékelt a jóval átdolgozott kismotorokhoz. A 90-es években a többszöri  névváltozásokat követték a kézikönyvek is, így van Simson Zweirad GmbH, Simson Motorrad & Co által készített útmutató és szervízfüzet is.

Bogyay Norbert 2012.03.07.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2012.