Főoldal

KERMI szakvélemények

Bármely motorkerékpár kereskedelmi forgalomba hozatala előtt a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet bevizsgált egy-egy példányt. Ezen szakvélemények segítségével könnyebb megérteni miért is tért el a magyar változatok felszereltsége a többi országétól.

Érdekesség, hogy a moped SR2E csak 1964. decemberéig kapott engedélyt, mert állítólag elavult konstrukció volt a konkurenciához képest...

1964. decemberében vizsgálták a Schwalbe (KR 51) robogót, 2 példány érkezett be (május 18-án), az egyik igen korai modell, kb 1.000 gyártási számú, kézi váltós kivitelben. Több ponton kifogásolták a minőségét, elsősorban gyújtáshibák, bowdenszakadás, benzincsap tömitetlensége,a gyújtáskapcsolók tönkremenetele és a problémás irányjelző miatt. A forgalomba hozatalt engedélyezték, de újabb mintát kértek a forgalombahozatal elött a szállítmányból a minőség változása végett. (10 891/64)

1965-ben újabb minta érkezett be akkumlátor, töltötekercs, egyenirányító, parklámpa és irányjelző nélkül. De a szárazelemes megoldás miatt nem járultak hozzá a forgalomba hozatalhoz, illetve jelezték, hogy 1966. január elsejétől rendszámkötelessé válik a Schwalbe robogó és csak rendszámtáblatartóval hozható forgalomba.

1965. decemberében beérkeztek a Simson Starok (SR4-II) is. A vizsgálat során itt is találtak több hibát, pl.: a fékpedál mélyen fog, kipuffogó tömítetlenség, alacsony hangszínű kürt, a forgattyúsház felületi simasága nem megfelelő. Forgalomba hozatalra alkalmasnak találták, de felhívták a figyelmet a rendszámtáblatartó hiányára és gyújtáskapcsoló konstrukciós problémájára 1966. februárjában. (11 614/65)

1966. januárjában újabb Schwalbe mintát vizsgáltak és megállíptották a minőségjavulást, illetve az alábbi eltérések voltak: - irányjelző és tükör elhagyása, - módosított porlasztó és indítóberendezés, - kormányváltó helyett kétkaros lábváltó, -módosított gyújtáskapcsoló. Illetve újabb tartóssági vizsgálatoknak láttak neki a szakemberek.

1967-ben megérkeztek a további Simson modellek a Sperber és a Spatz is. A Spatz esetében az alábbiakat kifogásolták: a sebességmérő megbízhatatlan, az ülés lezárt állapotban feltéphető és a korányzár kézzel eltörhető, míg a Sperbernél a fékbowden ragadásával, a kormánycsapágy kotyogásával, fényszóró tömítetlenségével, gyakori gyújtógyertya zárlattal volt. Érdekes, hogy 9800 km alatt 2,57 liter volt az átlagfogyasztás.

 

Megállapították, hogy a Spatz moped megfelel a gyári műszaki leírásnak és 50ccm-et meg nem haladó hengerűrtartalma és 50km/órát meg nem haladó végsebessége miatt a KRESZ szerint segédmotoros kerékpárnak minősül. tehát rendszámmentes és a vezetője sem köteles bikósisakot viselni.

A Sperber esetében 1968. januárjában foglalták össze, hogy a teljesítménye és a végsebessége miatt a hasonló mopedek és kismotorok közül magasabb minőségi színvonalat képvisel.

 

1971-ben a mofa SL1-et is vizsgálták, de a konkurensekhez, főleg a Babettához képest gyengébb minőségűnek találták.

1972. márciusában újabb Star minta érkezett, mert a gyár módosította 1971. áprilisától a hátsó fékmechanizmust. Minden tekintetben megfelelőnek találták a vátoztatást.

1974-ben már a Schwalbe KR51/1K típus minőségét vizsgálták a forgalomba hozatal elött. Megállapítoták az öszegzésben, hogy forgalomba hozatalra alkalmas, de ennek feltétele a villogók felszerelése, vagy a kormányvégek megfelelő lezárása, a kürt megfelelő hangnyomásszintjének biztosítása, magyar nyelvű kezelési könyv, illetve kifogásolták a bowdenek feszülését, visszapillantó tükör hiányát, a lemezburkolatok csatlakozását és a  nehéz hozzáfeérhetőség miatti körülményes szerelést.

1974. áprilisában már egy S50B prototípusról részletes szakvéleményt adtak is, majd az új minta 1975. áprilisában érkezett az országba. Ez adta az ötletet a két motor összehasonlításához. Megemlítették az előnyös megjelenést, a kényelmesebb rugózást, illetve a hátsó lábtartó módosítását, a sorozatban készült motoron egy külön váznyúlványra került a hátsó lengővilla helyett. Megváltoztatták a csomagolást is, amit kifogásoltak a prototípus esetében, így forgalomba hozatalra alkalmasnak találták 1975. novemberében. De felhívták a figyelmet a nem megfelelő ponthegesztésre a nyeregülés rögzítésénél és 1976-os KRESZ szerint kötelező az első és a hátsó helyzetjelző illetve a távolságifény visszajelző, amelyek nem voltak a mintán. (IV-986/75)

1976. februárjában kelt megbízás már az S50B1-ről szól. A változások túlnyomó része az elektromos berendezést és a gyújtást érinti. A 15/15w-os fényszórót 25/25 w-os váltotta, 4w helyzetjelző került a fényszóróházba, fénykürt került bekötésre, külső transzformátort helyeztek el a stabilabb gyújtás miatt és a porlasztóban is történtek változások. A forgalomba helyezésnek néhány műszaki feltételnek nem felelt meg: -lábfék használata mellett a világítás 5w izzója kialszik, - távolsági fényszóró bekapcsolt állapotát jelző lámpával nem rendelkezik, - a sárvédő jelenlegi kialakítása nem felel meg és a sárfogó nem hajlékony anyagú, - elsősegélycsomag nem megfelelő.(IV-293/1976)

1977 decemberében az S50B2 Electronic motorkerékpár került a vizsgálat alá, mint az S50B1 típus továbbfejlesztett változata. Az összefoglalásból kiderül, hogy a motorkerékpár rendeltetésszerű használatra alkalmas, az új gyújtóberendezés ötszörösére növeli a gyújtógyertya élettartamát, illetve a 35/35 w-os izzó miatt a világítás is erősebb fényű.

A forgalomba hozatal feltétele a Vigyázat nagyfeszültség felirat vezérlőegységen lévő felszerelése. (IV-40/1978)

1978 januárjában már az S50N-H tipusú NDK import előminta segédmotoros kerékpár forgalomba hozatal elötti vizsgálata zajlott. A részletes vizsgálat során megállapították, hogy a B sorozattól eltér a henger, a 13 fogas lánckerék, a BVF 16N 1-8 porlasztóban a dugattyú felett 6mm-es zárógyűrű van, melynek eltávolítása a sebességet és teljesítményt nem fokozza, csak a fogyasztást, a könyökcső hossza 300 mm-el hosszabb és a dobban található kúpos tompító betét helyett egy sima lap van 6mm-es furattal.

A segédmotoros kerékpár fő színei:

Szín Rétegvastagság Rétegszám Keménység Tapadás %-ban
Fekete 0,08-0,095 3 H 100
Ezüstszürke 0,065-0,075 3 2H 100
Indigókék 0,07-0,085 3 2H 100

Megállapították, hogy "kiemelkedő műszaki színvonalú és esztétikai kialakítású, várhatóan magasabb fogyasztói ár ellenére is igen keresett típusa lehet a választéknak".(IV-122/1978)

1980 januárban az S51N-H mintát vizsgálták, az S50N-H sorozattal hasonlították össze. Megemlítették az M531/3 KF-40 jelű új motort, hogy teljes egésszében új konstrukció, illetve a BVF 16N1-11 jelű porlasztó 72-es főfúvókáját. A jármű forgalomba hozható, egyedül a CM jelzést hiányolták és fel kell hívni a figyelmet hogy A jelű elsősegélycsomagot be kell szerzni hozzá. (IV-188/1980)

Még ez év májusában a KR51/2 jelű Schwalbe is megérhezett a KERMI-hez, méghozzá 4000081-es motorszámmal. Megjegyezték, hogy a KR51 típus motor konstukcióban, fékberendezésben és világításban eltérő változata. A forgalomba hozatalt 6 feltételhez kötötték: - asszimetrikus fényszóróval felszerelés, vagy KPM felmentés, - ENSz EGB 3.sz előírásnak megfelelő jóváhagyási jel, vagy KPM felmentés, - ENSz EGB 10.sz rádió zavarszűrés jóváhagyási jel vagy KPM felmentés, - Elsősegély nyújtó felszerelés vagy felhívás a kötelező beszerzésre, - jótállási jegy mellékelése, - minőségtanusítás típusnak megfelelő módosítása. (IV-2115/1980)

1980. szeptember 2-án kapta a megbízást a KERMI a Simson S51 B 1-3 típus vizsgálatára. Az S50B típus módosított változata eltérő motorkonstrukcióval és fékberendezésben. Az értékelésben szerepel, hogy könnyen kezelhető, jól kihasználható, szerény üzemanyagfalhasználású jármű. Az azonos konstrukciójú motorkerékpárcsalád miatt az alkatrészellátás könnyebb és az egyszerűsített kialakítású váltó könnyebbé teszi a szerelhetőséget, de az első időszakban fel kell készülni a szerelési hibákra. Rendeltetésszerű használatra alkalmas, forgalomba hozható (IV-3384/80)

Mindegyik motorból több példány érkezett a KERMI-hez, általában az egyiket tesztelték, míg a másik a gyári csomagolásban maradt a forgalmazás végéig. A motorokat a bizományi áruházon keresztül értékesítették a vizsgálatok után. Így szinte az összes típusból volt pár darab az országban. A korabeli hazai jogszabályok miatt voltak eltérések a felszereltségben, ezért különböznek a más országban értékesített Simsonoktól a itthoni példányok.

Köszönettel tartozom Szilágyi Pistának a bemutató írásához nyújtott segítségért.

Bogyay Norbert 2010.11.16.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2010.