Főoldal

Hivatalos iratok

A napokban kaptam ajándékba egy Simson Sport forgalmi engedélyt, ideje, hogy kicsit körbenézzünk a motorkerékpárokhoz szükséges iratok között, melyek a későbbi forgalmi helyezéshez, vagy a tulajdonviszony igazolásához elengedhetetlenek.

Először az NDK-s Kraftfahrzeugbrief-ről lesz szó, melyet a motorkerékpárokhoz állított ki a keletnémet hatóság az ötvenes évektől a rendszerváltásig. A nagyméretű irat címlapján a rendszám(ok) olvasható, mivel területalapú volt már akkor is arrafelé, így tulajdonosváltáskor sok esetben változott.

Kinyitva a tulajdonosi láncolat olvasható, sok információ szerepel benne, így a pontos cím, születési idő vásárlás, stb.

A kiadvány közepén helyezkedik el a műszaki adatok rész, melyen szerepel a gyártó, és a motor műszaki adatai, számai.

Következő oldal az igazán érdekes, mert ott a gyártótól szerepel a pontos típus és a gyártási idő is, majd a következő oldalon a hivatalos bejegyzések, pl motor vagy vázcsere is olvasható.

Segédmotorhoz a rendszerváltás után ilyen könyvet adtak a gyárban, szintén a pontos típussal és a gyártási idővel.

Illetve minden forgalomban lévő segédmotorkerékpárra biztosítós rendszámot tesznek, pont ezért aki külföldre utazik ilyen motorral mindenképpen tegyen azonosítót a motorjára.

Több, mint egy tucat választási lehetőség van, az 1992 előtt gyártott 50 ccm-es Simsonok a 60 km/óra végsebességűnek számítanak, a kétezres évek elejéig 50, majd az utána készült más márkák 45 km/órás kategóriába kerülnek.

Hazai viszonyokra térve az úgynevezett szürke forgalmi látható a képen.

A kisméretű, keményfedeles kiadvány első oldalán a rendszám látható, mellette pedig feltűntették az elidegenítési tilalmat, pl hitelre vásárlás esetén,

A következő oldalon van a gyártmány, típus és egyéb műszaki adatok. Itt azért láthatunk pár érdekességet, nem minden hivatalnok volt teljesen tisztában a járművekkel.

Néhány adat, majd az első tulajdonossal kezdődik a láncolat, ekkor még üzembentartónak hívták őket. Jellemző, hogy az első üzembentartó, mikor bejelentette a járművet, azt a dátumot vették a gyártási évnek is később, ami ritkán egyezett meg a valósággal.

A kis könyv vége felé tűntették fel a Hivatalos Bejegyzéseket, ilyen lehetett a műszaki vizsga érvényessége, vagy a forgalomból kivonás, vagy épp a visszahelyezés.

A nyolcvanas évek elején megjelent a zöld forgalmi, mely valójában két lapból állt, a személyi lapból, mely a tulajdonos adatait tartalmazta és a törzslapból, ami a járművét. Itt már nem lehetett követni a tulajdonosi láncolatot, csak a tulajdonosok száma olvasható.

Végül pedig a jelenleg is használt eu-s Forgalmi Engedély, mely egy összehajtogatott lap, itt már a háttérben digitálisan tartják nyilván a járműveket az okmányirodák, nem tudunk meg belőle információt az előző tulajdonosokról.

Fontos, hogy a modern Forgalmi Engedélyhez tartozik még egy Törzskönyv is, amivel a tulajdonjogot igazoljuk, adás-vételkor mindenképpen ragaszkodjunk hozzá, mert különben macerás lesz az átiratás.

Segédmotoros kerékpár esetében könnyebb a dolgunk, gyakorlatilag csak egy adásvételi szerződésre van szükségünk, arra is csak azért, hogy biztosítást tudjunk kötni, illetve igazoltatáskor könnyebb a tulajdonjogot bizonyítani.

A boltban egy igazolólapot állítottak ki a vevő részére új segédmotorkerékpárok esetében.

Bogyay Norbert 2017.07.10.

vissza a  Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2017.