Főoldal

Simson S51/1 E1 H 1990

Az utolsó kiadású S51-es Endurokból elég sok került az országba, hasonlóan a többi NDK járműhöz. Sajnos azóta eltelt 20 év és egyre kevesebb a megkímélt, igazi gyári állapotú példány.

Ebben az évjáratban zömében fekete szinterezett váz és sárvédők, piros, törtfehér, világos és sötétzöld fényezésű modellek hagyták el a suhli gyárat.

Az Enduro felszereltség része a K32-es mintázatú Pneumant gyumiabroncsok, a merevített váz, kis oldaltámasz, az MZ típusokról ismert hátsó teleszkópok, a magasított kormány, bordázott magasított ülés, alacsonyabb csomagtartó, emelt kipufogó védőráccsal, horpasztott jobb oldali fedéllel, 2 tükör, illetve a rövidebb hátsó sárvédő műanyag toldattal. A kipuffogó helyzete miatt módosítottak a lábfékkar hajlításán és az utaslábtartó ívén is.

A magyar piacra kizárólag az M541-es blokkal készítették, 4 sebességes kivitelben, elektronikus gyújtással és 12 voltos elektromos rendszerrel, 60 km/órás végsebességgel. Ezért akkoriban motorkerékpárnak számítottak, tehát rendszámozták őket.

A két kisméretű tükör jól mutat a motoron, eléggé egyszerű a műszerezettség, hiányzik a fordulatszámmérő. A magas kormány könnyen megszokható.

A 12 voltos elektromos hálózatnak és a HS1-es fényszórónak hála végre sötétben is jó a motorral közlekedni. Biztonságosabb is az első féklámpakapcsoló miatt, illetve a hátsó kapcsoló is új helyre költözött, egyszerűbbé vált az állítás.

A rendszámtáblatartó kitölti a helyet a hátsó lámpa és a sárvédővég között. Enduro betegség, hogy a jobb hátsó index olajos lesz a kipuffogó miatt.

Látszik, hogy könnyű terepre szánták ezt az típust, mert az első sárvédőt nem emelték meg, így könnyen eltömődik a sáros talajon.

Praktikus a kis oldaltámasz, de figyelni kell, hova állítjuk a motort, nehogy eldőljön. A nyomatékos motor földúton van igazán elemében. A vázmerevítők miatt a kisméretű trafó a tank alá költözött.

Ha nem alakították át több tízezer kilométeren át megbízható marad egy gyári Enduro. Egyedül a karburátor kényes, ha mosáskor nem takarjuk le bejut a víz és csak szivatón megy a motor.

A képeken látható piros Endurot 1990. október elsején helyezték forgalomba Dombóváron, majd 1993-ban átminősítették segédmotorrá. Erről a zöld forgalmiban van bejegyzés. Gyári szerszám és gumijavító készlete az oldalfedél alatt, míg a pumpa az ülés alatt van. Természetesen megvan mind a 4 db kulcs és a gyári, kék színű kézikönyve is.

Bogyay Norbert 2010.07.07.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2010.