Főoldal

Simson karburátorok

Gyakran visszatérő, összetett kérdéskör, hogy milyen motor, melyik típusú és változatú porlasztóval hagyta el a gyárat, illetve mik az egyéb paramétereik. Részletesen körbejártam a témát, lássuk mikor, milyen karburátort szereltek a suhli kétüteműekre.

BVF NKJ 12-es sorozat

Az első Simson mopedekre a Berlini Karburátorgyár NKJ sorozatú porlasztója került.

A korabeli alkatrészkatalógusból származó rajzon jól látható az egyszerű felépítés.

A rajzon található 10-es számú csavar kivétele után hozzáférünk az úszóházhoz. Az 1-es jelű csonk magába foglalja a 3-assal jelölt tűszelepet. A 7-es számú csavarral lehet állítani az alapjáratot, mely a súbert emeli. 17-es jelzésű csavar kitekerésével közvetlenül hozzáférünk a főfúvókához (4).

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

Moped SR1

NKJ

121-1

12 mm

55

 

Moped SR2

NKJ

122-4

12 mm

55

 

Moped SR2E

NKJ

121-4

12 mm

55

 

Moped SR2E

NKJ

123-4

12 mm

55

 

BVF NKJ 13 és 15-ös sorozat

Az elvi felépítése változatlan a nagyobb torokátmérőjű változatok esetében, modelltől függően több apró eltérés látható az egyes változatokon. Hidegindítás esetén az úsztató gomb megnyomásával lehet több keveréket juttatni a motorba, illetve a zárható légszűrővel lehet csökkenteni a beszívott levegő mennyiségét.

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

KR50

NKJ

132-0

13 mm

60

 

KR50

NKJ

133-2

13 mm

60

 

Spatz

NKJ

134-1

13 mm

60

 

Spatz

NKJ

134-3

13 mm

55

 

SR4-2 Star

NKJ

153-6

15 mm

65

 

KR51 Schwalbe

NKJ

153-5

15 mm

65

 

BVF 11N1

Hasonló elven, kicsit modernebb kivitelben és kisebb torokátmérővel készült a Mofa és a fűnyíró karburátora, az úsztatás helyett viszont megjelent a piros gomb, melyet a gázkar működtetésével lehet eredeti állapotába állítani.

Az úszóházat két csavar tartja a helyén, így levételkor nem folyik ki az üzemanyag.

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

Mofa SL1

BVF

11N1-1

11 mm

55

 

BVF 16N1 sorozat

A hatvanas évek közepén jelent meg a modernebb hidegindítóval ellátott jóval bonyolultabb kivitelű új porlasztócsalád, mellyel a legtöbb Simsont szerelték. (Közvetlen a váltás után 16NK néven futott)

Az elődökhöz képest egyszerűbb a kezelés, bowdennel a kormányról működtethető szivató, külön alapjárati fúvóka, tisztább üzem.

Külön csavarral állítható az üzemanyag/levegő keveréke (6) és az alapjárat (7). Az ábrán még az korai úszóházas kivitel szerepel, melyen alul egy csavarral könnyen leengedhető a keverék és hozzáférhető a főfúvóka.

A képen a Star/Habicht kivitele látható egyszerű furat a túlfolyó, ezt később csonkra cserélték, amire egy csövet húztak a gyárban, így teljesen tiszta maradhatott a motoron a karburátor és környéke, illetve nehezebben ment a víz az úszóházba.

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

Star/Schwalbe 66-68

BVF

16N1-1

16 mm

62

35

SR4-3 Sperber

BVF

16N1-3

16 mm

80

40

KR51/1 Schwalbe

BVF

16N1-5

16 mm

67

40

SR4-2/1 és SR 4-4

BVF

16N1-6

16 mm

50

40

S50

BVF

16N1-8

16 mm

72

35

S50N-H

BVF

16N1-10

16 mm

70

35

S51

BVF

16N1-11

16 mm

72

35

KR51/2 Schwalbe

BVF

16N1-12

16 mm

67

35

BVF 16N3 sorozat

1986-os évben jelent meg az összes kismotoron az újabb fejlesztésű, környezetbarátabb és még egyszerűbben beállítható porlasztó, melyen a gyárban előre beállították, majd blombával látták el a CO csavart.

Az ábrán a 22-es jelű csavarral kell beállítani az alapjáratot, nem a súber emelésével, mint a korábbi változatoknál.

A 16N3-as sorozatnál jelent meg az alacsony súberházas változat, melyet a 40km/órás fojtott kiviteleknél alkalmaztak.

 

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

KR51/2 Schwalbe

BVF

16N3-1

16 mm

70

35

SR50

BVF

16N3-2

16 mm

70

35

SR80

BVF

16N3-3

16 mm

72

35

S51

BVF

16N3-4

16 mm

70

35

S70

BVF

16N3-5

16 mm

72

35

Fortschritt E931

BVF

16N3-6

16 mm

70

35

KR51/1 Schwalbe

BVF

16N3-11

16 mm

67

35

SR50/1B H40

BVF

16N3-12

16 mm

72

35

S51/1B H40

BVF

16N3-13

16 mm

70

35

BING 17 sorozat

1991-re elfogytak a korábbi NDK-s BVF készletek és a Simson gyár új beszállítók után nézett, végül a nürnbergi Bing gyár termékeit választották, ettől fogva tőlük vásárolták a 2002-es bezárásig a porlasztókat.

Kis közdarab segítségével az összes S50/S51 motoros Simsonra felszerelhető a megfelelő Bing karburátor. Elvi felépítése hasonlít a BVF 16N1-re, de a kivitelezése egészen más. Itt is külön csavarral (19) állítjuk az üzemanyag/levegő mennyiséget és a 21-es csavar állításával a súbert emeljük, vagy visszaengedjük, így változik az alapjárat.

Ötletes az üzemanyagcsonknál lévő könnyen hozzáférhető szűrő.

Simson Típus

Karburátor

Változat

Torokátmérő

Főfúvóka

Alapjárati fúvóka

S53M 25km/h

Bing

17/10/122

10 mm

45

32

S53 40km/h

Bing

17/14/1107

14 mm

65

30

SR50/1 40km/h

Bing

17/14/1108

14 mm

65

30

S53 40km/h NL

Bing

17/14/1109

14 mm

65

30

SR50/1 40km/h NL

Bing

17/14/1110

14 mm

65

30

S83 75km/h

Bing

17/15/1101

15 mm

70

30

SR80/1 75km/h

Bing

17/15/1102

15 mm

70

30

S53 60km/h

Bing

17/15/1103

15 mm

68

30

SR50/1 60km/h

Bing

17/15/1104

15 mm

68

30

S50 50km/h

Bing

17/15/1105

15 mm

65

30

SR50/1 50km/h

Bing

17/15/1106

15 mm

65

30

  A bemutatóban szereplő adatok a Simson gyár alkatrészkatalógusaiból és kézikönyveiből származnak. Természetesen a gyártás alatt változtathattak a paramétereken, így csak tájékoztató jellegűek az információk.

 

Bogyay Norbert 2017.02.09.

vissza a  Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2017.