Főoldal

AWO 425 1953

2015-ben Suhlban voltunk a hármas jubileumon, ahol egy kisebb börze is volt a város főterén, akkor láttam meg ezt a motort, megtetszett kis alku után bekerült a kocsiba, néhány év pihenés után most nyáron sorra került és végre gyári állapotában ragyog, hogy jövőre 70 évesen már kiállítási állapotban várja az érdeklődőket.

A motorok mellett természetesen a korabeli szakirodalmat is gyűjtöm, illetve szeretem, ha az összes motoromhoz megvan minden dokumentum amit a gyár kiadott. Ebben az esetben is van egy érdekesség.

Mégpedig egy a motorral egyidős szervízkönyv, melyet az NDK-ban mellékeltek az AWO-khoz is. A fenti képen olvasható az első szervízlátogatás során elvégzendő 16 lépés, ami nagyságrendileg három órát vett igénybe.

A 17. oldalon pedig a garanciális feltételek szerepelnek.

De térjünk rá a motorral, melynek különleges a színe, illetve ebben az évjáratban sok fejlesztést hajtott végre a gyár, de ez a modell még az év első felében készült, így közelebb áll a korábbi évjárathoz.

A bordó fényezésen is a feketéhez hasonlóan fehér vastag és okker vékony vonalazás látható a két sárvédőn és az üzemanyagtankon.

1952-ben vezették be a MÖVE gumi nyerget mely talán még jobban is mutat a motorn, mint a korábbi MEWA.

Nagyon szépen rásimul a tank ívére, szinte egy részt képez vele.

Mindegyik változat hátul csomagtartóval készült egészen 1956-ig, igény esetén három csavarrral rögzíthető rá az utasülés. A mai sportmotorokhoz hasonlóan magasan ült az utas.

Jól láthatóan a blokk köré épült a dupla bölcsős csőváz. Feltankolva 140 kg-os a motor, az összsúlya 300 kg lehet.

Az alapkivitelek színre fényezett kerekekkel, teleszkópokkal, minimális krómozással készültek, az exportkivitelek krómozott küllőkkel, teleszkópszárakkal, hardi tárcsával, kardán porvédővel és ezüst betétes felnivel.

Szép íves a gyújtáskapcsoló kulcs, nincs burkolat a kapcsoló felett, mellette a kis bakelit fedél alatt van a biztosíték. VEB MILA gyártmányúak a szektorok a kormányon.

Piros a töltés visszajelző, mellette a zöld az üres fokozaté. MAW gyártmányú a km óra, szöghajtásos és 120-ig van skálázva. Kerete szinte mindig fekete volt, üveg domború.

Itt is mechanikus fényváltó kapcsolót találunk a kuplungszektor mögött. A kormány alatt színre fényezett takaró idom rejti el a felső kormánykiflit és a teleszkóp rögzítő csavarjait.

Utolsó vizes tankmatricás példányok egyike, de ez igaz a hengerfejre, kipufogó könyökre és a porlasztóra is, pár százzal későbbi példányokra ezekből már az újabb típus került.

1952-es fejlesztés a kis gumidugó a motorblokk oldalán, kivéve a lendkeréken látszik a felső holtpont OP és a gyújtás időponja ZP, természetesen a megfelelő pozícióba forgatva a motort.

Már az újabb kézi váltókar és a fékpedál, de a motor teljesítménye változatlanul 12 lóerő, ami 100 km/órás  végsebességet eredményez, igaz az utazósebesség 60-70 környékén az ideális, akkor van a legkevesebb vibráció és kisimul a járás.

Szépen látszik a teljes hajtás. Egy évvel később tértek át a hátul szélesebb hajtásházra ezzel együtt a továbbfejlesztett sebességváltóra és a módosított vázra. Ezt a szép kipufogót 1951-54 között használták, a könyököt 1950-53 között. Helyén a Saxonia légszivattyú.

Kicsi a középtámasz, könnyen használható. Ez már az egyszerúbb akkumlátor tartó. Berugókar mögött látható az üresjárat visszajelző csatlakozása a sebességváltóra.

Hátsó bakteleszkóp a kardánhajtással, mindkettőn van zsírzószem, fontos a rendszeres zsírzás. A hátsó lábtartó felkerült a helyére, rögzítési pontja egyben a kipuffogódobé is. MÖVE gyár készítette ezt is Mühlhausenben.

Riesában készültek a 3,25-19-es méretű gumiabroncsok, ekkor még saját márkanéven. Kifelé peremezett felnikre kerültek, egészen 1955 végéig. Ekkor még nem volt alu védőkupak a bakteleszkóp fedelén, így át tudott folyni a víz könnyedén.

A jól ismert NDK-s bakelit szelepsapka több típuson felbukkant.

Három 14-es kulcsnyílású M8-as csavarral rögzítették a csomagtartót a sárvédőre, illetve két M10-essel alul a vázra.

Boszorkányorr hátsó helyzetjelző, rendszámtábla feliratok nélkül és Baldauf prizma, bevált megoldás volt egészen a következő évjáratig, akkor költözött lejjebb a rendszám és egyesült a fényvisszaverő a helyzetjelzővel.

Végül pedig egy rövid videó a motorról itt található

Bogyay Norbert 2022.08.01

 

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2022.