Főoldal

Simson Sport 1957 restaurálása

1957-ben a sok fekete motor mellett egy érdekes színváltozat, a kalapácslakk kék is feltűnt a kínálatban, egy itthon fellelt példány restauráláról lesz szó.

Az 1959/6-os KFT újság címoldalán szerepelt egy elegáns kék fényezésű, krómbetétes tankos Simson Sport, melyről hosszas utánajárással kiderült, hogy egy 1957-ben gyártott modell.

Fehér és arany csíkozás van a kaplapácslakk fényezésen. Alaposabban nyomozva kiderült, hogy nem csak a fotón látható példány készült, hanem egy kisebb sorozat.

A fellelt, kosárban lévő motort először mindig összeépítem és beüzemelem, ilyen formában teljesen működőképessé teszem, a nem évjáratazonos, vagy idegen alkatrészeket a megfelelővel kell pótolni.

Általában a motor/váltó/hajtás alapos tiszításával, ha szükséges a felújításával kezdődik a restaurálás.

Ebben az esetben kimerült az alapos tisztításon, csapágy és szimmeringcserén, mert nagyon jó állapotban maradtak meg a mechanikus alkatrészek. Természetesen a krómozás és a galvanizálás nem maradhatott el.

Az összeszerelés a csupasz, már festett vázzal kezdődik, csak így lehet alapos munkát végezni.

Célszerűségből a hátsó lengővilla beszerelésével kezdtünk, majd a teleszkópok is a helyükre kerültek, ezt a lábtartók és velük együtt a középtámasz követte. Ezzel párhuzamosan az első villakiflik is felkerültek.

A középállványra és a hátsó kerékre a motor könnyebb beépítése miatt van szükség. Kettő ügyes ember váltóval együtt is be tudja építeni a blokkot a fényezés megsértése nélkül, de ajánlatos a vázat előre letakarni.

Ezalatt elkészült a többi elem fényzése és csíkozása is.

A motor beépítése után a hátsó hajtás, sárvédő, majd az oldaldobozok is a helyükre kerültek.

Riesa gumik vannak a krómozott felnin, a kerékagy polírozott alumínium. Az oldaldoboz zárját két szegecs rögzíti.

Közben az eleje is hald, igaz az alsó teleszkópszárak még a krómozónál vannak. Felpróbáltam az ülést is. A kormány, a pumpa és a kürt is a helyére került. Ekkor lehet már vezetékelni és a bowdenek is könnyen elvezethetők.

Megérkezett a tank a krómozótol, gyönyörű ilyenkor.

A megfelelő ív kitakarásával kész a tank fényezése. Itt egy gyári festésű volt a minta. 1957-ben még a 35mm-es átmérőjű kipufogókönyököt és a rövid dobot használták.

Felkerült az első villa, sárvédő, első kerék és a tank is a motorra. A bézs kormánymarkolatokhoz passzol színben a tankgumi is. Az ilyen színű motorokon az ülésen polírozott alu díszcsík van.

Felkerült a fényszóró is a helyére, ezzel gyakorlatilag kész a motor. Ekkor már szürke színű bowdennel és kábelekkel készültek a Simson Sportok.

Fontos a bowdenek helyes elvezetése a kormánynál, mindegyik a villakifli mögött fut. Gyári festésű még a tükör, ami a kormányvégbe van rögzítve.

Majdnem kész a motor, a középtámaszt kell a régi típusúra cserélni, a vázra a 3 alumínium kábelkötegelőt, illetve az ülésre a kapaszkodót feltenni.

Bogyay Norbert 2014.10.28.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2014.