Főoldal

40 km/óra

A hetvenes évekre hiány alakult ki a minőségi mopedek hazai kínálatában, erre találta ki az akkori forgalmazó, a Mobil 1978-ban az S50N-H kivitelt.

Export Ungarn ez a kifejezés többször szerepel a Simson alkatrészkatalógusokban, minden piacon egyénileg kezelték a járműkategóriákat, hazánkban a segédmotoros kerékpár elé több követelményt állítottak, mint a baráti országok többségében.

Nálunk az egy személy szállítására alkalmas, önálló erejéből 40 km/órás végsebességre képes és 50 ccm-et nem meghaladó hengerűrtartalmú  járművet sorolták a moped kategóriába.

Simson esetében ilyen volt a moped sorozat (SR1 SR2 SR2E), majd a Spatz Neckermann változata és végül a Mofa SL1(S), az utóbbit 1972-ig gyártották, utána gyakorlatilag csak a rendszerváltás után készült sorozatban ilyen motor már az egyesített Németországban a folyamatosan változó jogi környezet miatt.

A forgalmazónak több kérése is volt a gyártó felé, míg végül a KERMI tesztelte is az új segédmotort 1978-ban és alkalmasnak találta a  forgalomba hozatalra.

S50N-H néven kerültek be az országba, igaz csak pár évig, mert 1980-ban jött az utód, az S51N-H kivitel néhány változtatással, de követve az elődnél bevált egyszerűsítéseket.

Évente közel 10.000 db ilyen kismotor jött az országba, sokak életét könnyítette meg, akkor lássuk a különbségeket a belpiacos N kivitelhez képest.

Legfontosabb eltérés magát a motort érintette, hiszen a teljesítményét csökkentették, melyet úgy értek el, hogy a henger kipufogónyílását szűkítették, a karburátor súbere fölé egy műanyag gyűrűt helyeztek, hogy ne lehessen teljes gázt húzni, illetve a kipufogórendszert is megváltoztatták,

mely hosszabb könyököt és a dob beljesében is komolyabb változtatást jelentett. A végsebesség miatt még a lánckereket is kicsrélték eggyel kisebb méretűre, így már tényleg 40km/óra körül volt a végsebesség.

A hazai kivitel egyszerűsített elektronikával készült, még a kürtöt és a szárazelemeket is elhagyták, mindössze egy kerékpárcsengőt kapott a kormányra, a világításkapcsolót a jobb oldalra szerelték a leállító gombbal együtt.

Az ülésről elhagyták az utas kapaszkodóját és a csomagtartót is, természetesen a lengővillán lévő hátsó utaslábtartókat is a tartófülekkel együtt. A hosszú hátsó sárvédő végére gumilap került.

Nem volt szükség a km órára, spirálra, de még a meghajtásra sem, mindössze egy műanyag dugó volt a gyújtásfedélen.

A kék fényezést messziről ki lehetett szúrni, de a biztonság kedvéért még az adattáblán is jelölték a szokásos CM 50 ccm beütéssel a segédmotor kivitelt.

1980 második felétől már az S51N-H kivitelt kaptuk 4000 példányban még ebben az évben, az esztétikai változások mellett kicsit nyomatékosabbá és csendesebbé is vált az új típus.

KR51/N-ből is készült segédmotor változat, ebből is rendeltek a hazai piacra nagyobb mennyiséget.

1986-ban jöttek az utolsó példányok az országba, utána egy kis szüntet volt a segédmotorok piacán, talán köze volt annak is, hogy ekkor már volt lehetőség az S51B, E kivitelek, illetve a régebbi ötven ccm-es Simsonok hivatalos segédmotorrá átminősítésére is.

1989-ben nem csak a 12V-os példányok bevezetése jelentette az újdonságot, hanem a Mobil és a Simson gyár közötti megállapodás eredményeképpen az S51/1B H40

és az SR50/1B H40 segédmotorok forgalmazása is megkezdődött.

Igaz előtte még pár szállítmány fojtatlan kivitel is bejött az országba, de jellemzően ezekből a típusokból a 40 km/órás végsebességű érkezett több tízezres számban két év alatt.

A Mobilnak kérése volt a gyártó felé, hogy ne lehessen utólagosan elemni a végsebességet, és jobban jelöljék meg a segédmotoros kiviteleket, de ezt nem tudta vállalni a gyár, nem érte meg módosítai olyan mértékben a motorokat, így maradt a sárga felfestés a henger szívócsonkján, illetve a BVF 16N3-12 típusú porlasztó, alacsonyabb súberházzal.

A sors érdekes fintora, hogy később Németországban is korlátozták a végsebességet, 1992 után 50, majd a kétezres évek elejétől 45 km/órában, de ez csak az újan gyártott típusokra érvényes, az 1992 előtti 60km/órás Simsonokkal ma is szabályosan közlekedhetnek a 16 évesnél idősebbek és elhúzhatnak az új robogósok mellett, akik 45 km/órával haladhatnak csak legfeljebb. (Náluk ez komolyan is veszik, mert vannak a rend éber őreinek mobil teljesítménymérő eszközük is.)

 

Bogyay Norbert 2014.12.01.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2014.